KOMMENTAR: Foreldre, slekt og venner er forferdet over dødsdommene i Kisangani. Vi andre tar klart avstand fra dødsdommene. Men ute blant folk er det nå lett å piske opp en antiafrikansk stemning.
Samtidig har norske medier med unntak for Dagbladet stort sett maktet å holde avstand til dramaet som utspiller seg i et fattig, krigsherjet og ødelagt land i Afrika og gitt balanserte reportasjer av det som har skjedd. VG kommer etter min mening best ut mens Dagbladet til dels har drevet den rene heltedyrking av to nordmenn som det ikke kan være tvil om er ansvarlig for alvorlige forbrytelser, selv når vi ser bort fra dødsdommene i Kisangani.
Hva er det som bør stå igjen som noen hovedinntrykk når det gjelder French og Moland i Kongo og andre land i Afrika?
La oss ta det i kronologisk orden.
De har måttet forlate Det norske forsvaret fordi de brøt regelverket og norsk lov og brukte sine posisjoner til å rekruttere leiesoldater for oppgaver blant annet i afrikanske land.
For det andre har de misbrukt forsvarets identitetskort på en måte som skaper særlige problemer for norske myndigheter. De famøse anklagene om spionasje for Norge og dødsdommen knyttet til dette punkt, er et klart uttrykk for dette.
For det tredje har Moland og French i Uganda jobbet under falske navn, Mike Callan og John Hunt, samtidig som de hevder at de med godkjenning fra landets myndigheter har etablert en såkalt Special Intervention Group, en organisasjon av mennesker med hard krigserfaringsbakgrunn for spesialoppdrag i afrikanske land. Slike spesialgrupper som det blir stadig flere av og som består av tidligere leiesoldater med hard krigserfaring er i ferd med å bli en politisk og sikkerhetsmessig svøpe som myndighetene i stadig flere land i Afrika ser på med stadig mer kritiske øyne.
Moland og French har hatt våpen både under oppholdet i Uganda og Kongo. De har i Uganda forfalsket brev og brukt navnet til sikkerhetssjefen for landets president for igjen å påvirke etterretningsledelsen til å godkjenne deres firma og virksomhet. Denne godkjenningen fikk de ikke, men mens de prøvde å jukse til seg en slik godkjenning, drev de ulovlig trening av folk de ville bruke som leiesoldater for oppdrag i Afrika og andre steder.
At Ugandas etterretningsledelse nå har tatt hånd om saken og gransker hva French og Moland har drevet med, er en klar indikasjon på hvor mislikt og ulovlig deres aktivitet har vært. Med den Afrika erfaring jeg har, anser jeg det som helt usannsynlig at den form for ekstrem turisme som de to hadde planer om å etablere med Kampala som senter for virksomheten, er lovlig i noe afrikansk land.
Hva gjorde de i Adenbukta?
Det er kjent at French og Moland har hatt væpnede oppdrag i kampen mot piratvirksomheten i Adenbukta. Men ingen har ennå fortalt oss hvem oppdragsgiverne var, og hva de to gjorde i Aden bukta. Hadde de og deres oppdragsgivere internasjonal rettslig dekning for den virksomhet de drev? Neppe, vil jeg tro.
Hva skjedde så da deres sjåfør ble drept i mørket et sted utenfor Kisangani? Her står påstand mot påstand. Moland og French påstår at de ble overfalt av en bande som skjøt sjåføren. Kongoleserne som var med bilen hevder at Moland skjøt sjåføren. Her kommer så i tillegg det famøse bildet av Moland som med et bredt glis tørker sjåførens blod av førersetet. Hvorfor skal man tro at Moland og French snakker sant mens de kongolesiske vitnene lyver?
Når det gjelder rettergangen i Kisangani er det mye kritisk å si om den, men det står fast at Moland og French ved å nekte å forklare seg og ved sterkt nedsettende uttalelser om rettens arbeidsmåte og retts- og statssystemet i Kongo, har vist en ringakt for retten som den annen part bare kan oppleve som meget arrogant og sterkt provoserende.
Rettsaken har mange trekk ved seg som er kritikkverdige, og etterforskningen bærer preg av mange svakheter, ikke minst anklagen om spionasje for Norge som er det rene vrøvl. Men rettsaken har også hatt flere akseptable trekk. Dommene er nå anket, og vi kommer i neste runde ventelig til å se en bedre rettergang både formelt og reelt.
Kisanganis erfaringer
Så er det menneskene i Kongo og i første rekke menneskene i Kisangani, tidligere Stanleyville, og deres minner om oss europeere. Det begynte med de portugisiske slavehandlerne for 500 år siden. I Gunnar Kopperuds siste roman" Hviske i mørket" som henter sitt tema fra denne tiden, får vi smertefulle skildringer av hvordan det kunne være.
Deretter fulgte kolonitiden. Belgias særdeles egosentrerte og hyperaktive (både politisk og seksuelt) kong Leopold II maktet i denne prosessen å manøvrere seg inn i en posisjon der han personlig med støtte fra rike forretningsfolk fikk annektere Kongo, og han gjorde Kisangani (Stanleyville) til hovedkvarter. Kongens menn i Kongo (der også nordmenn og andre skandinaver deltok) og deres framferd mot innbyggerne i landet Leopold hadde tatt som sin private eiendom, var like uhyrlig som deres grenseløse utbytting av landets naturrikdommer. Leopold ga i sin tid som straffereaksjon for ulydig opptreden ordre om at alle gutter over 12 år i et større område av landet skulle henrettes, og ordren ble etterkommet.
Da Kongo ble uavhengig tidlig på 1960 tallet, var den nye staten særdeles lite i stand til å etablere eget styre og utvikle landet. Belgia hadde vært en så elendig kolonimakt i kjølevannet etter kongen at bare en håndfull mennesker hadde høyere akademisk utdanning. En av dem var Patrice Lumumba, landets første statsminister. Han ble av vestmaktene i den kalde krigens tid sett på som for radikal til å lede utviklingen i Afrikas mest ressursrike land. Det ble borgerkrig og FN-intervensjon. I kjølvannet av alt dette ble Lumumba myrdet av belgiske sikkerhetsoffiserer i et nært samarbeid med CIA og på direkte ordre av president Eisenhower i USA.
Enden på det hele var at Mobutu med vestens hjelp ble statssjef. Han ble Afrikas mest korrupte leder, var USAs og vestens mann i ett og alt og gjorde ikke annet enn å plyndre for egen vinning.
Etter dette igjen er det en vedvarende og meget brutal historie til denne dag om kriger og leiesoldater, mange av dem hvite, om krenkelse av menneskeverdet, drap og voldtekt og hemningsløs plyndring av ressurser.
De gamle i Kisangani som ellers i Kongo, forteller sine barn og sine barnebarn om den gamle historien mens alle voksne også unge, kjenner den nyere fra egen erfaring. Er det derfor så rart at noen klapper i en rettssal i Kisangani når to hvite av en svart dommer blir dømt til døden?
Ulovlig bransje
Hva som skjer videre med Moland og French, er det ingen gitt å vite med sikkerhet. Jeg håper og tror at domspremissene vil bli noe endret i prosessen og at dødsdommene kan oppheves.
Men Moland og French er ikke to norske, blåøyde, naive entreprenører. Tvert i mot, de har planmessig og bevisst operert i en ulovlig, brutal og hasardiøs bransje der menneskeverdet er uten verdi. På den måten har de satt både egne og andres liv i fare.
Utenriksministeren og Utenriksdepartementet har en vanskelig oppgave foran seg når det gjelder å få de to hjem. Men kommer de hjem, kan jeg ikke skjønne annet enn at norske myndigheter er nødt til på nytt å stille dem for retten for de kriminelle handlinger de utvilsomt har begått og som bryter både med norsk lov og internasjonal rett og konvensjoner.
Halle Jørn Hansen er tidligere NRKs Afrika-korrespondent, informasjonssjef i Norad og generalsekretær i Norsk Folkhjelp
Publisert: 18.09.2009
Skriv en kommentar
Kommentarer (12)
Berit Bjørnholt10.10.201114:25
Takk for en meget god oppsummering av en sak det er skrevet mye rart om!
Det gjorde godt å lese din saklige fremstilling av dette, spesielt hvordan du trekker linjene tilbake til kong Leopold. En intelligent analyse med god forståelse av de historiske fakta som ligger bak. Takk igjen!
PS.: Det er såå lett å ikke "synes synd på gutta"!
Helge Larsen02.06.201023:42
Vanskelig å ikke synes synd på gutta
Jeg har kun i en sammenheng snakket til fordel for disse to guttene, og det var i en kommentar i siste.no
Jeg har fulgt med i det meste av avisskriveriet som har vært imedia om denne sak. Og har hatt svært vanskelig for å kunne kommentere denne sak. Da jeg vet at foreldrene til disse guttene er gode kristne mennesker som har hatt en svært vanskelig og tøff periode. Deres følelser går så meget dypt og jeg har dyp respekt for de følelser de nå sitter med, både av usikkerhet og ikke minst håpet om at de får se sine gutter igjen.
Av den grunn har jeg kneppet mine hender og sendt en sukk opp til Gud om at det må finnes rettferdighet i denne sak. For det er rettferdigheten vi skal se etter.
Nå ser det ut for meg at det militære i Kisangani har en link til regjeringen i Kongo hvor tema, hva de kan presse den norske stat for i form av løsepenger.
Alle vet at rent praktisk så er ikke den norske stat forpliktet til å betale noe som helst for disse to gutter, noe som man og bør gjøre klinkende klart for de kongolesiske myndigheter. Og når det gjelder bevis for at de har spionert for den norske stat, så forplikter dommerene å legge fram bevis for at så er tilfelle i en dialog med norske myndigheter, noe som jeg tror at de ikke kan.
Hva står så de norske forhandlere igjen med i denne sak: Man kan saktens si at man er villig til å investere i Kongo, underforstått at man får rettigheter til mineralforekomster, eventuelt, og at i denne pakken ligger det implisitt at de to norske guttene blir løslatt. En underhånds avtale. Men når det gjelder en ren dialog hvor kun guttenes liv står som gjenstand for en løsepenge er nyttesløst å forsøke seg på fra Kongolesiske myndigheter slik jeg ser det.
Vi opplever og at nordmenn i økende grad begår forbrytelser og ulovligheter i utlandet, og tror at det bare er å kontakte den norske ambasade i de enkelteland, så får de automatisk imunitet. Den tid er nå forbi. Nå må norske statsborgere, opptre edruelig og holde seg på lovens rette siden for ettertid, om de ikke skal måtte sitte mange år i utenlandske fenglser.
Men i denne sak synes jeg at norske myndigheter skal anstrenge seg, i dialog med Kongolesiske myndigheter, hvor man baker inn en mer langsiktig forretnings affære hvor løslatelsen av disse to er en del av totaliteten.
Helge Høvik05.12.200901:09
Halle Jørn Hanssen - en patetisk gamling - og Røde Khmer?
Det er tragisk å lese dine forutintatte stanpunkter. Jeg vet selvfølgelig at du har arbeidet med Afrika som et hovedområde, men det medfører ikke at jeg aksepterer å gi deg noen spesielle fagkunnskaper omkring afrikanske politiske og folkelige kunnskaper utover hva jeg selv sitter inne med.
For meg er du en tragisk og latterlig afrikansk "ekspert." Kongo ble "uavhengig" tidlig på 60-tallet.
Du kan umulig ha jobbet i afrikas praktiske verden. Men du har skrevet "masse." Jeg gremmes. Og så fremlegger du dine ganske så bastantiske meninger og synspunkter, egentlig som røde khmer gjorde i sin tid. Har du ikke lært noe??? Eller er du fortsatt en skikkelig drittsekk? Som er villig til å ofre liv for dine egne uærlige stanpunkter!???!
Hvis man følger rettsaken i rimelig grad ser en at bevismaterialet ikke blir fremlagt slik dette normalt skal gjøres.
Men du er egentlig enig i at "gutta bør tas." Igjen - uærlig drittsekk!!
La oss starte;
Motiv - nei, håpløst å kjøre med stjålet bil i 4000 km, minst. Og en rekke grenseposter(det vet alle som har levd "normalt" i afrika")
Motiv - masse å tjene på å skyte en bilsjåfør - ? - sorry, - tvertimot, "jekla" fint å ha en "driver" som tar seg av kjøringen. Noen uenig??. og det er lange strekninger vi snakker om. Over 4000 km..! På svært dårlige veier.
Dette bli for dumt. Jeg var innlednignsvis skeptisk til våre arresterte landsmenn, men når en fanget opp saklige data endret jeg synspunkt,
Øystein Tveter03.10.200912:03
Motiv for drapet?
"M" reiser spørswmålet om det kan tenkes noe motiv for drapet? Andre har også gjort det. Det kan vel tenkes at aktoratet kunne anføre som motiv for drapet at de to ikke hadde transport som kunne bringe dem videre, etter at motorsykkelen var ødelagt, og at de så segt tjent med å sikre seg bilen slik at de skulle kunne komme seg til grensen mot Uganda uten å måtte betale en betydelig pengesum, 800 USD. Som kjent er liv billig i den det området. Det er forøvrig ikke ukjent her til lands at en passasjer som ikke kan betale for seg, eller av andre grunner ønsker å ta over bilen de sitter på, tar livet av sjåføren. I Øst-Kongo er det desværre det normale at drap og andre grusomheter begås uten at forbryterne blir tatt og straffet for det. Risikoen for at drapsmenn skal bli tatt er derfor forsvinnende liten, særlig om de har en bil til disposisjon. Om det skulle være påkrevet å ta et par liv til, når først et er tatt, er ikke noe stort problem.
Det er heller ikke noe uvanlig, enn si mistenkelig ved at vitner som på en eller annen måte er forulempet og skadelidende i en kriminell handling krever og tilkjennes erstatning.
Vi får vente å se hva retten kommer til, - og ha respekt for det.
M30.09.200914:10
Å spekulere i guttenes karakter
Du har nok rett på enkelte punkter, men jeg synes artikkelen din bærer preg av å være minst like spekulativ og ensidig som du beskylder mediedekningen for å være
For det første: Jeg tror ikke du kan ha fulgt så godt med i mediedekningen hvis du mener avisene har fremstilt de to som helter. Jeg har fulgt med på denne saken fra starten av. Store deler av tiden rettsaken har pågått har de to vært utsatt for minst like mye hets som det du kaller heltedyrking. Kikk litt rundt på blogger og kommentarer så vil du finne enorme mengder innlegg som på en lite menneskevennlig måte gir uttrykk for at de to fortjener å dø i Kongo. Hvis media er skyld i at de blir dyrket som helter må de også være skyld i den hetsen de to opplever, siden det tross alt ikke finnes særlig mange andre kilder til informasjon om denne saken. Sannheten er vel snarere at opinionen har snudd seg mot dem for så å støtte dem igjen avhengig av hva slags informasjon som har kommet frem i media. Bildet med Moland som tørker blod førte til et ras av hat-innlegg, mens Kongos krav om erstatning tilsvarende det norske oljefondet førte til et ras av like ufine rasistiske innlegg rettet mot Kongo og kongolesere. Med andre ord: Bildet er mye mer nyansert enn du påstår.
I tillegg til å fremstille mediedekningen som ensdig synes jeg det blir noe useriøst av deg å spekulere slik du gjør. Du spekulerer i guttenes karakter. Det er mulig disse to ikke fremtår som verdens mest sympatiske mennesker, men å være usympatisk gjør (selvfølgelig) ikke et menneske til en drapsmann. Det er ingenting som har kommet frem til nå som tilsier at det er ulovlig å drive vektervirksomhet på skipene i Aden-bukta. Det er heller ingen som kan vite sikkert hvorfor de var i Kongo. Og om de så planla denne event-virkomheten det har vært snakk er det helt i det blå om hvorvidt dette er lovlig eller ulovlig. At de har blitt kastet ut av det norske Forsvaret er det også knyttet stor tvil til. Enkelte kilder hevder at det stemmer mens andre kilder hevder at det ikke stemmer. At de har drevet militær trening finnens det bevis for i form av deres egenproduserte video. Jeg er enig i at det som skjer på videoen ikke ser pent ut, men videoen er såvidt jeg har lest sendt til Norge og gransket av mennesker med juridisk kompetanse. Metodene deres har blitt kritisert av militære fagfolk, men det er likevel understreket at man ikke kan finne bevis på at guttene har begått lovbrudd.
Det er godt mulig de to har brutt loven - både i Kongo og Norge. Men det er liten tvil om at de aldri har begått flere av forbrytelsene de er dømt til døden for. Når det gjelder tiltalen for drap og ran finnes det hverken motiv eller tekniske bevis - det eneste som knytter dem til drapet er to vitner som krever erstatningssummer man neppe opererer med i Kongo. Vitnene har hatt alt å vinne på at de to ble domfelt. Du kan hevde at det ikke er grunn til å tro de snakke usant, men jeg tror svært mange vil være enige om at det er like stor grunn til å betvile at de forteller hele sannheten.
Mot det du sier kan det i tillegg innvendes at det var en tilfeldighet at Moland og French i det hele tatt kom med i drapsbilen. Fram til få timer før avreise var det meningen at de to skulle sitte på med en lastebil. Det er fryktelig vanskelig å se at de to skulle ha noe motiv for å drepe sjåføren.
Man må gjerne synes det de to (muligens) har holdt på med i Afrika er etisk forkastelig. Men sikkerhetsbransjen finnes nå engang og såvidt jeg forstår er det mange smutthull og udefinerte forhold knyttet til det juridiske aspektet ved denne form for militær virksomhet.
I alle tilfeller er det forskjell på å operere i et etisk grenseland og å være drapsmann.
De to skal dømmes etter bevis knyttet til det de er tiltalt for. Det er det som er rettsikkerhet.
M30.09.200914:08
Å spekulere i guttenes karakter
Du har nok rett på enkelte punkter, men jeg synes artikkelen din bærer preg av å være minst like spekulativ og ensidig som du beskylder mediedekningen for å være
For det første: Jeg tror ikke du kan ha fulgt så godt med i mediedekningen hvis du mener avisene har fremstilt de to som helter. Jeg har fulgt med på denne saken fra starten av. Store deler av tiden rettsaken har pågått har de to vært utsatt for minst like mye hets som det du kaller heltedyrking. Kikk litt rundt på blogger og kommentarer så vil du finne enorme mengder innlegg som på en lite menneskevennlig måte gir uttrykk for at de to fortjener å dø i Kongo. Hvis media er skyld i at de blir dyrket som helter må de også være skyld i den hetsen de to opplever, siden det tross alt ikke finnes særlig mange andre kilder til informasjon om denne saken. Sannheten er vel snarere at opinionen har snudd seg mot dem for så å støtte dem igjen avhengig av hva slags informasjon som har kommet frem i media. Bildet med Moland som tørker blod førte til et ras av hat-innlegg, mens Kongos krav om erstatning tilsvarende det norske oljefondet førte til et ras av like ufine rasistiske innlegg rettet mot Kongo og kongolesere. Med andre ord: Bildet er mye mer nyansert enn du påstår.
I tillegg til å fremstille mediedekningen som ensdig synes jeg det blir noe useriøst av deg å spekulere slik du gjør. Du spekulerer i guttenes karakter. Det er mulig disse to ikke fremtår som verdens mest sympatiske mennesker, men å være usympatisk gjør (selvfølgelig) ikke et menneske til en drapsmann. Det er ingenting som har kommet frem til nå som tilsier at det er ulovlig å drive vektervirksomhet på skipene i Aden-bukta. Det er heller ingen som kan vite sikkert hvorfor de var i Kongo. Og om de så planla denne event-virkomheten det har vært snakk er det helt i det blå om hvorvidt dette er lovlig eller ulovlig. At de har blitt kastet ut av det norske Forsvaret er det også knyttet stor tvil til. Enkelte kilder hevder at det stemmer mens andre kilder hevder at det ikke stemmer. At de har drevet militær trening finnens det bevis for i form av deres egenproduserte video. Jeg er enig i at det som skjer på videoen ikke ser pent ut, men videoen er såvidt jeg har lest sendt til Norge og gransket av mennesker med juridisk kompetanse. Metodene deres har blitt kritisert av militære fagfolk, men det er likevel understreket at man ikke kan finne bevis på at guttene har begått lovbrudd.
Det er godt mulig de to har brutt loven - både i Kongo og Norge. Men det er liten tvil om at de aldri har begått flere av forbrytelsene de er dømt til døden for. Når det gjelder tiltalen for drap og ran finnes det hverken motiv eller tekniske bevis - det eneste som knytter dem til drapet er to vitner som krever erstatningssummer man neppe opererer med i Kongo. Vitnene har hatt alt å vinne på at de to ble domfelt. Du kan hevde at det ikke er grunn til å tro de snakke usant, men jeg tror svært mange vil være enige om at det er like stor grunn til å betvile at de forteller hele sannheten.
Mot det du sier kan det i tillegg innvendes at det var en tilfeldighet at Moland og French i det hele tatt kom med i drapsbilen. Fram til få timer før avreise var det meningen at de to skulle sitte på med en lastebil. Det er fryktelig vanskelig å se at de to skulle ha noe motiv for å drepe sjåføren.
Man må gjerne synes det de to (muligens) har holdt på med i Afrika er etisk forkastelig. Men sikkerhetsbransjen finnes nå engang og såvidt jeg forstår er det mange smutthull og udefinerte forhold knyttet til det juridiske aspektet ved denne form for militær virksomhet.
I alle tilfeller er det forskjell på å operere i et etisk grenseland og å være drapsmann.
De to skal dømmes etter bevis knyttet til det de er tiltalt for. Det er det som er rettsikkerhet.
Øystein Tveter27.09.200901:01
Rettssaken i Congo
Halle, dette var, som ventet fra deg, grundig og etterrettelig.
Som deg har jeg reist og jobbet i mange år (tiår) i disse delene av Afrika. Senest reiste jeg på oppdrag i fire uker ifjor i Øst Kongo, Rwanda og Zambia. Fulgte også rettergangen ved den internasjonale kriminaldomstolen for Rwanda i Arusha. Menneskerettsjuristen og kriminologen i meg utfordres av tendensen til harselas over rettergangen i dette sønderrevne landet som enkelte medier og kokmmentatorer forøvrig legger for dagen.Det er jo nettopp den fortvilte situasjonen i Øst Kongo som trekker til seg elementer som disse to åpenbart er! Det er åpenbart for meg aqt de har forsøkt å gjøre en tvilsom levevei av en situasjon som du beskriver den, der det er påført og fortsatt påføres hundretusener av uskyldige mennesker utålelige lidelser. Som du vet Halle, så har problemene som Øst Kongo er en sentral del av vært på mitt bord i flere tiår. Slik saken står idag er det etter mitt syn liten om noen grunn til å trekke i tvil vitneprovene til de to kongoleserne som vitner for aktoratet. Det at vitner krever erstatning for skader og ulemper de mener seg påført er rimelig, naturligvis. I denne saken er jo de to passasjerene, i henhold til rettens avgjørelse, i høyeste grad ble forulempet i høyeste grad forulempet. Troverdigheten ligger helt klart hos de to kongoleserne, etter det som er kommet frem så langt. Vi får se hva den videre behandlingen fører til.
Så igjen, Halle. Det er prisverdig at du skrev din kommentar. Jeg håper de to karenes pårørende og advokat Furuholmen lar den trenge inn og at vi får en for alle parter, rettferdig og grundig rettergang når de to en gang kommer til Norge igjen. Ikke minst for de pårørende og fornærmede i Kongos skyld. Rettsvesenet i Kongo, til tross for alle de åpenbare svakhetene, fortjener også det!
August21.09.200912:22
Én grunn til at vitnene kanskje lyver
Fin artikkel.
Halle Jørn Hanssen spør "Hvorfor skal man tro at Moland og French snakker sant mens de kongolesiske vitnene lyver?"
Én grunn til ikke å tro på vitnene er at de er part i saken og har en klar økonomisk interesse i at Moland og French blir funnet skyldig, uavhengig av om de to er syldige eller ikke.
Dustefjerten21.09.200912:09
To idioter på solferie?
Bravo, Halle Jørn Hanssen. Nå får det være slutt på norske mediers eventyrskriving om herjingene til Munchaussen og hans assistent i Afrika. De har fått som fortjent av det kongolesiske rettsvesen - verken mer eller mindre.
Lena21.09.200911:50
Seriøst?
Dette var da voldsomme påstander fra en mann som man skulle tro var seriøs og oppgående . Nå er jeg selv ingen ekspert men jeg har fulgt litt med på saken og må si meg enig i de punkter som Knut Moland her påpeker. Det har vært mange slags utsagn fra diverse hold, men få bekreftelser. Jeg tror vi skal la all "synsing" ligge , og la oss vente å se om vi får en skikkelig etterforskning på dette .
Knut Moland20.09.200914:17
Løgn for å promotere seg selv.
Du skulle skamme deg Halle Jørn Hansen. Du gjør rykter og påstander til sannhet.
1.Du sier de måtte forlate forsvaret fordi de brøt norsk lov. Dette er løgn framsatt av folk som ønsker å skade dem. Forsvaret har ikke bekreftet dette.
2.Du sier de har hatt våpen i Kongo.Hvordan vet du det. Er det noe du tror eller har hørt ?Det er ikke riktig.
3.Du mistenkeliggjør at de var vakter i Adenbukta,en helt lovlig beskjeftigelse.
4.Du skriver at de drev ulovlig trening. Løgn,det var lovlig.
5.Ringeakt for retten? Du har fulgt dårlig med Halle ! Det var ingen rett. De ble dømt til døden uten et eneste teknisk bevis.Uten motiv i det hele tatt. Uten tilståelse,selv om de ble torturet for å tilstå. Vitnene krevde 10 millioner dollar,og fikk sette frem kravet om det før de "vitnet". Kaller du det rett Halle Jørn Hansen?
6. Ja de bør for retten hjemme,det blir ikke noe stort problem
Slike løse påstander som du framsetter vil selvfølgelig få et rettslig etterspill,ikke i Kongo,i Norge.
Hege Rekdal18.09.200912:57
Helt enig
Jeg synes Halle Jørn Hanssen får inn noen gode og viktige poenger i en sak som har blitt ganske så ensidig vinklet i norsk presse med vektlegging av to stakkarer som bare ville drive med turisme. Jeg er ikke så sikker på at det er så mange som "kjøper" den versjonen men versjonen om et land i fullstendig kaos der man kan oppleve en farse av en rettssak(Kongo) ,det inntrykket sitter nok igjen hos mange.