Hopp til innhold

tirsdag 21. oktober 2014Bistandsaktuelt forside

Skoopprøreren

Bethlehem Tilahun Alemu vil ikke at du skal kjøpe hennes sko fordi du vil «hjelpe de fattige i Afrika». Er du derimot opptatt av kvalitet, design, økologi og rettferdig handel er du ideal­kunden.

Bethlehem-Tilahun-Alemu--727_249398-1

Bethlehem Tilahun Alemus råd til andre afrikanske entreprenører: Sørg for at ting skjer. Ingen kan hjelpe deg, du må gjøre det selv.  Foto: Jan Speed 

–Jeg reagerer på framstillingen av Afrika som elendig. Her bor det folk som jobber hardt og vil noe. Vi trenger ikke veldedighet, sier sko-entreprenøren Bethlehem Tilahun Alemu. 

Øynene hennes gnistrer når hun avviser bistandsgaver eller legger ut om kravene hun stiller til butikker i den rike delen av verden som fører hennes varer.

– De må tro på oss og på produktet, fastslår hun.

85 ansatte

Forretningskvinnen har bygd opp skomerket, soleRebels. For åtte år siden var det en bedrift med fem ansatte. I dag er 85 personer sysselsatt i fabrikken, i tillegg til 300 underleverandører. Nå har soleRebels planer om et stort, nytt produksjonslokale i utkanten av Addis Abeba.

– Suksess kommer av å arbeide hardt for å gjøre det du drømmer om, sier hun.

Oppstartskapital rasket hun og mannen sammen fra egen familie.

– Dette er ren forretningsvirksomhet, ikke bistand. Våre sko er håndlaget i Etiopia. Det er kunst, en opplevelse som vi selger, sier hun.

70 000 par sko

– Da jeg vokste opp, så jeg at det var mange dyktige kunsthåndverkere i lokalsamfunnet, Zenebework. Mange av dem var uten jobb. Det var da jeg fikk ideen om å bruke denne lokale kunnskapen til å lage miljøvennlige sko for et internasjonalt marked, forteller Bethlehem Tilahun Alemu.

Hittil har SoleRebels etablert merkevarebutikker i Addis Abeba, Taipei, og Australia, mens selskapet har planene klar for å starte opp i New York og Canada. Det meste av omsetningen på 70 000 par sko i året skjer på internett. Omsetningen vil – ifølge selskapets egne planer – overstige 60 millioner kroner i året i løpet av de nærmeste årene. 

Med 900 ulike stiler kan kjøpere selv få spesialtilpasset skoene slik de selv vil ha dem – via bestilling på internett. Skoene produseres først etter at de er bestilt. Kjøperne er fordelt på 55 land rundt om i verden. 

Ved å ta internasjonale kvalitetsbaserte priser kan selskapet betale staben i Etiopia fire, fem ganger mer enn andre lokale skoprodusenter. USA og EU er selskapets største markeder. Momsfritak for etiopiske varer gjør at de er konkurransedyktige selv om skoene produseres og sendes med flyfrakt fra Etiopia. 

Soldat-sko

– Målet er å skape forbedringer i våre egne lokalsamfunn. Vi vil løse våre egne problemer. Vi trenger ikke hjelp fra bistandsorganisasjoner, sier hun.

Sko-designen har utviklet seg gjennom årene. Utgangspunktet er fortsatt en type sko, «selate og barabasso», som etiopiske opprørere og soldater brukte da de kjempet mot utenlandske inntrengere for å hindre at landet ble kolonisert. I sin moderne versjon har de resirkulerte bildekk som såler.

Publisert: 08.03.2013

Sist endret: 07.03.2013

Bistandsaktuelt ønsker å fremme saklig debatt. Alle innlegg må være under fullt navn. Anonyme innlegg vil bli fjernet.

comments powered by Disqus