Produksjonen av SAIH-videoene har kostet rundt 100 000 kroner hver, og er finansiert av informasjonsstøtten.

Knallsuksess for norsk bistandshumor

The Guardian, Huffington Post, Washington Post, New York Times, BBC, Deutsche Welle, CNN, Al Jazeera. Hele verden vil ha en bit av SAIH. Igjen har organisasjonen skapt internasjonal blest, nå med satire- videoen "Who wants to be a volunteer!" Hva er oppskriften?

Av Anne Håskoll-Haugen Sist oppdatert: 19.04.2015 16.03.57

Den lille norske organisasjonen SAIH  – Studentene og akademikernes hjelpefond – blir nedringt av internasjonal presse. Leder Jørn Wichne Pedersen opptrer på BBCs anerkjente Newsnight, på BBCs radio og Al Jazeera ber om en kronikk. Det er en medie- oppmerksomhet få andre norske organisasjoner kan skilte med – hvis noen.

– Vi synes dette er ganske stort selv. Vi har klart å opparbeide oss en internasjonal rolle når det kommer til hvordan man snakker om problemer som rammer mennesker i utviklingsland. Målet vårt er å få organisasjoner til å lage mer nyanserte kampanjevideoer så publikum kan få et riktigere bilde av Afrika som kontinent.

Fire millioner visninger

SAIH har hatt over fire millioner visninger på de tre videoene de har laget. Alle filmsnuttene gjør narr av hvordan bistandsorganisasjoner fremstiller det afrikanske kontinentet; alltid som ett land hvor mennesker i nød trenger vår hjelp. Med en god dose humor pirker de bort i fordommer og forenklinger. 

Og det er ikke bare pressen som vil ha SAIH; Anerkjente universiteter som London School of Economics, Harvard Buisiness School, Humbolt universitetet – og mange mange flere – bruker filmene i undervisning. 

– Vi blir også kontaktet at forskere og studenter som vil intervjue oss i forbindelse med forskningsprosjekter. Vi bruker en god del tid på å håndtere disse henvendelsene, forteller Pedersen. 

Fjorårets kampanjevideo ble kåret som årets beste at TED- talks, og SAIH- lederen ble invitert til det internasjonale TED- talks- seminaret i Canada for presentere den. De andre på talerlisten var selskaper som IBM, Google Earth og Honda.

– Oppskriften er å sikte globalt, og da må man legge forholdene til rette for det.  Vi har laget videoene med engelsk tale og med undertekster på alt fra russisk til swahili. Vi har et fantastisk samarbeid med partnerorganisasjoner og frivillige her hjemme som gir innspill i den kreative fasen. En aktiv dialog med det sørafrikanske byrået som produserer den for oss har også mye å si for resultatet, forklarer han.  

For å spre kampanjen bruker de aktivt facebook- siden – som også er på engelsk– som har over 20 000 medlemmer fra hele verden. I tillegg har organisasjonen et stort internasjonalt nettverk av forskere og andre de har knyttet til seg gjennom utdeling av The Rusty Radiator Award – prisen for årets mest banale innsamlingsvideo.

Billig stunt

Produksjonen av videoene har kostet rundt 100 000 kroner hver, og er finansiert av informasjonsstøtten.

– For noen som ikke har laget en video før høres det kanskje mye ut, men det er det ikke.

Mange tror kanskje vi har en stor avdeling med medie- folk, men vi har bare en eneste medierådgiver på kontoret. Resten er innsats fra våre frivillige og lokallagene rundt om i landet.

Pedersen forteller at SAIH har jobbet med akkurat dette temaet i over 20 år. De har brukt plakater, skrevet i avisen og rettet pekefingeren mot organisasjoner som stakkarsliggjør et helt kontinent gjennom kampanjene sine, men det er først nå med videoene de virkelig har klart å nå et stort publikum.

– Mange spør oss hvordan vi har kommet på konseptet. Jeg tror det at vi har turt å bruke humor er en av hovedårsakene til at vi har klart å nå bredt ut. Men selve kritikken er ikke noe vi har funnet på. En rekke forfattere, politikere og aktivister basert i Sør har i en årrekke kritisert unyanserte og stereotypiske fremstillinger av Sør i offentligheten i Nord, og det er denne kritikken som har inspirert oss til å lage våre kampanjer.

– Du har prestasjonsangst for neste video nå da?

– Jeg hadde prestasjonsangst i år jeg! Oppfølgingsfilmer er jo sjelden like gode som orginalen. Men sist jeg sjekket hadde videoen Who wants to be a voluntair nesten en halv million visninger. Jeg kan ikke garantere at det det blir det blir ny film til neste år, den avgjørelsen skal vi ta på nyåret.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leder av SAIH, Jørn Wichne Pedersen.
Publisert: 26.11.2014 14.05.00 Sist oppdatert: 19.04.2015 16.03.57