Rusty Radiator: «Ed Sheeran møter en liten gutt som bor på gata» og andre kjendishistorier

Tre britiske innsamlingsvideoer med kjendiser i hovedrollen er nominert til den lite prestisjefylte Rusty Radiator-prisen: SE VIDEO OG STEM frem årets verste (og beste) bistands-reklamefilmer.

Av Espen Røst Sist oppdatert: 24.11.2017 10.53.15

Finalistene til Radi-Aid Awards 2017 er klare. Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefonds (SAIH) konkurranse arrangeres for femte gang. 7. desember offenligjøres vinnere og tapere, men fra i dag kan du være med å stemme frem dine favoritter blant de nominerte finalistene.

Bruken av kjendiser får særlig gjennomgå på dette årets nominasjonsliste for den lite prestisjefulle delen av prisutdelingen, Rusty Radiator-prisen. Artisten Ed Sheeran og skuespillerne Tom Hardy og Eddie Redmayne deltar i hver sine videoer fra organisasjonene Comic Relief og Disasters Emergency Committee (DEC).

Juryen reagerer på at reklamefilmen med Ed Sheeran i hovedrollen «i bunn og grunn handler om ham selv», og at Comic Relief gjennom filmen igjen tar i bruk «den hvite heltestemmen», slik alle de tre britiske finalistene ifølge juryen gjør.

 

Golden Radiator

SAIHs jury har vurdert rundt 100 innsamlingsvideoer for å komme frem til nominasjonslisten for årets verste reklamefilmer. «Å lage innsamlingskampanjer til sultkatastrofer er ikke lett, men måten det fremstilles i DEC-filmene er unødvendig forenklet», heter det fra juryen.

– Blant de innsendte nominasjonene fra folk over hele verden var det i år mange innsamlingsvideoer om sultkatastrofene i Øst-Afrika og Jemen, som likevel ikke ble vurdert som dårlige. Det viser at man kan fremstille temaet på en bedre måte, sier Beathe Øgård, leder i SAIH.

Gjennom prisutdelingen er SAIH opptatt av å fremme de gode eksemplene på bistandskommunikasjon. Årets fire finalister til «Golden Radiator» viser – ifølge studentorganisasjonen – temaer som flyktningkrisen, langsiktig bistand og seksuelt slaveri også kan fremmes på en nyansert og informativ måte.

– Målet med prisutdelingen er å fremme mer kreativitet og mer nyanse i bistandskommunikasjon. De siste årene har det skjedd svært mye positivt på feltet. Dette ser vi tydelig gjennom finalistene til årets Golden-kategori, og det er helt klart færre av de dårlige eksemplene, sier Øgård.

 

Uverdig historiefortelling

– Dere har vist et stort engasjement for å belyse framskritt og positiv utvikling. Hvorfor er det viktig å dvele ved de organisasjonene som «henger igjen» og bruker «stereotypiske» virkemidler i sin kommunikasjon?

– Flere av de organisasjonene som «henger igjen» er gjerne store aktører som har enorm påvirkning og innvirkning på folk flest sin virkelighetsforståelse av fattige land. Vi ønsker å bidra til at disse organisasjonene forbedrer seg ved å slutte og bygge opp under forenklede og uverdige fremstillinger av fattigdomsbekjempelse. I tillegg ser vi at disse kyniske elendighetsbeskrivelsene gjør at mange blir apatiske og mister troen på at verden går fremover, sier Øgård til Bistandsaktuelt.

SAIH er partipolitisk uavhengig, og helt siden organisasjonen ble stiftet i 1961 har norske studenter støttet ulike prosjekter i utviklingsland. I dag støtter SAIH 40 organisasjoner i åtte land i Latin-Amerika, sørlige Afrika og Asia. I tillegg til langsiktig bistandsarbeid jobber studentorganisasjonen med politisk påvirkning «for å bedre rammevilkårene for utdanning og utvikling globalt».

PS: Bistandsaktuelt har forsøkt å få en kommentar fra Comic Relief, men den britiske organisasjonen har så langt ikke ønsket å besvare henvendelsen.

Rusty Radiator-finalistene:

«Ed Sheeran Meets a Little Boy who Lives on the Streets»

«Tom Hardy Appeals For You To Donate To Yemen Crisis»

«DEC – Africa Famine Appeal 2017»

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 24.11.2017 10.53.14 Sist oppdatert: 24.11.2017 10.53.15

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.