Finansinstitusjoner i Tanzania bruker innovative, digitale teknologier for å øke kundebasen sin. Foto: Kizito Makoye

Digitale lån forbedrer livet til gründere med lav inntekt

Gründere i Tanzania med lav inntekt får nå lån med lav rente som utbetales direkte til deres mobilkonto, uten papirarbeid.

Av Kizito Makoye, Dar es Salaam Sist oppdatert: 05.06.2018 08.59.30

Det var en varm ettermiddag i det livlige forretningsområdet Mwenge i Tanzanias største by. Habiba Nyembe var i ferd med å lage den populære maisretten ugali, som hun skulle servere til sine kunder, da mobiltelefonen hennes vibrerte. 

Da hun tok opp telefonen fra vesken sin, så hun meldingen: «Lånet ditt på 600 000 tanzanianske shilling (264 amerikanske dollar) har blitt utbetalt.» Det var en bekreftelse på lånesøknaden hun hadde sendt noen timer tidligere.

– Jeg er veldig glad for å få dette lånet. Jeg vil bruke det til å utvide butikken min, sier den 34-årige trebarnsmoren.

 

Lavrente lån på mobilen

Nyembe, som bor sammen med familien sin i forstaden Tegeta i Dar es Salaams utkant, er en av mange lavinntektsgründere som har fått lån med lav rente som utbetales direkte til deres mobiltelefon uten papirarbeid.

Finansinstitusjoner i Tanzania bruker innovative, digitale teknologier for å øke kundebasen sin. Siden en femtedel av verdens befolkning ikke har bankkonto, tilegner institusjonene seg nye teknologier som bidrar til å overstige kommunikasjonsbarrierene som hindrer mennesker i å få lån.

I motsetning til de strenge betingelsene som vanlige banker stiller, er digitale selskaper i stand til å inngå avtaler med sine kunder uten at de må møte opp personlig.

– En venn ba meg om å laste ned TALA-appen, og jeg startet med å ta opp et lån på 20 000 shilling (åtte dollar), men i løpet av få måneder har beløpet økt betraktelig, sier Nyembe.

 

Utvider

Nyembe tjener rundt 40 000 shilling (17 dollar) per dag gjennom sin matlaging. Hun har planer om å bruke lånet til å utvide virksomheten og bidra økonomisk i familien. Mannen hennes jobber som skredder.

– Jeg vil bruke lånet til å starte en liten butikk der jeg skal selge dagligvarer. Pengene jeg tjener, vil jeg bruke til å nedbetale lånet.

Flere digitale firmaer som TALA og Kenya-baserte Branch tar i bruk nyskapende teknologi for å tjene på finansmarkedet.

Markedssjef Lucy Kimaro i TALA sier at det er minimal risiko ved digitale utbetalinger siden selskapet bruker dataalgoritmer som analyserer kundenes kontantstrømmer og velvilje til å nedbetale lånet.

– Før vi gir et lån, sjekker vi kundens registreringsdetaljer og sosiale medier. Algoritmene er i stand til å gjøre kredittsjekker.

 

Hele landet

Ifølge Kimaro har digitale plattformer bidratt til å overstige geografiske utfordringer, og selskapet kan nå kunder over hele landet.

– Lånene våre utbetales innen 24 timer, og kundene våre kan få pengene uansett hvor de er, sier hun.

Økonomiprofessor Haji Semboja ved Universitetet i Dar es Salaam sier at selv om digitale utbetalinger gir nyskapende løsninger, kan man ikke stole 100 prosent på dem siden kundenes kreditthistorie ikke er kjent.

 

Ingen mas

Tumaini Nyallu (40) som selger kvinneklær i det travle forretningsstrøket Kariakoo i Dar es Salaam, forteller at hun har lånt et beløp på omtrent 500 amerikanske dollar for å forbedre firmaet sitt.

– Den gode tingen med disse lånene er at ingen maser på deg om tilbakebetaling, sier hun. – Det er ingen grunn til å ikke tilbakebetale pengene fordi jeg får lånet når jeg vil.

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 05.06.2018 08.46.19 Sist oppdatert: 05.06.2018 08.59.30

Du må gjerne legge inn din egen kommentar i disqus under. Alle innlegg må signeres med fullt navn. Anonyme innlegg fjernes.