Torsdag annonserte EU-sjef Ursula von der Leyen at EU skal investere 150 milliarder euro i infrastruktur i Afrika. Initiativet ses på som et svar til Kinas «Belt and Road»-initiativ. Her bygges en 27 kilometer land motorvei i Nairobi, Kenya, finansiert av det kinesiske statseide China Road and Bridge Corporation som del av «Belt and Road»-initiativet.
Torsdag annonserte EU-sjef Ursula von der Leyen at EU skal investere 150 milliarder euro i infrastruktur i Afrika. Initiativet ses på som et svar til Kinas «Belt and Road»-initiativ. Her bygges en 27 kilometer land motorvei i Nairobi, Kenya, finansiert av det kinesiske statseide China Road and Bridge Corporation som del av «Belt and Road»-initiativet.

EU lover milliardinvestering i Afrika

EU-sjef Ursula von der Leyen sier unionen planlegger å investere 150 milliarder euro i infrastruktur i Afrika.

Publisert Sist oppdatert

Planen ble lansert under en pressekonferanse i Senegals hovedstad Dakar torsdag.

Det er den første regionale planen i EU-prosjektet «Global Gateway», der planen er å mobilisere 300 milliarder euro til privat og offentlig infrastruktur innen 2027.

Initiativet ses på som et svar til Kinas «Belt and Road»-initiativ. Planen er at pengene skal komme som en blanding av investeringer fra privat sektor og midler fra EU-institusjoner og medlemsland.

Von der Leyen sier hun er stolt over å kunngjøre 150-milliardersplanen for Afrika, men ga ingen detaljer om hvordan pengene skal skaffes eller brukes.

Den mektige lederen for EU-kommisjonen ankom Senegal onsdag for å forberede seg for et toppmøte mellom EU og den Afrikanske Union mellom 17. og 18. mars.

– På møtet vil investeringer stå i sentrum for diskusjonene fordi dette er middelet for å oppnå våre felles ambisjoner, sier von der Leyen.

– På dette området er Europa den mest pålitelige partneren for Afrika, og den desidert viktigste, la hun til.

Utfordrer Kina

Det var i starten av desember i fjor at EU-kommisjonens leder først presenterte den såkalte «Global Gateway»-pakken. Det 14 sider lange dokumentet nevner ikke Kina ved navn, men flere eksperter mener EUs plan er et åpenbart svar på Kinas «Belt and Road»-prosjekt.

Von der Leyen sa den gang at EU ønsket å vise at en demokratisk, verdidrevet tilnærming kan levere på de mest presserende utfordringene verden står overfor, både lokalt og globalt.

Samtidig understreket hun at investeringene skal fremme europeiske interesser, blant annet innen fornybar energi, teknologi og infrastruktur.

– Landene har bruk for troverdige partnere til å utvikle prosjekter som er bærekraftige og holdbare, sa von der Leyen, med klar adresse til Kina.

Kina investerer massivt i jernbaner, havneanlegg, veier og annen infrastruktur i en rekke land for å gjenopprette den gamle handelsveien til Europa.

Tyskland og Frankrike er blant dem som har kritisert det kinesiske prosjektet, som også er blitt omtalt som en skjult gjeldsfelle for landene som deltar.

– Dette er det første seriøse forsøket fra europeisk side på å sette sammen en pakke og finne mekanismer slik at land som vurderer å ta imot lån fra Kina, får et alternativ, sa Andrew Small i tankesmien The German Marshall Fund til BBC i desember.

Ble hjemløse

For bare noen uker siden skrev Bistandsaktuelt om hvordan tusenvis av familier ble gjort hjemløse i Nairobi i Kenya som følge av at det bygges en 27 kilometer lang motorvei fra den internasjonale flyplassen via sentrale forretningsområder og finere boligstrøk.

Motorveien har en prislapp på omtrent 600 milliarder dollar, og bygges og finansieres av det kinesiskeide China Road and Bridge Corporation som del av «Belt and Road»-initiativet.

30 år gamle Maryam Yussuf fortalte hvordan hun og familien ble vekket grytidlig av kenyansk politi og kastet ut på gata. Senere samme dag var huset deres jevnet med jorden.

Av kritikere kalles milliardprosjektet «en vei for de rike», men Kenyas president forsvarer prosjektet og sier den er «for alle innbyggernes beste».

Powered by Labrador CMS