Passasjerer fra Tanzania-Zambia-linjen ankommer togstasjonen i Dar-es-Salaam.
Passasjerer fra Tanzania-Zambia-linjen ankommer togstasjonen i Dar-es-Salaam.

Toglinjen mellom Tanzania og Zambia får nytt liv

Presidentene i de to afrikanske landene skal effektivisere toglinjen som knytter de to landene sammen. Stemningen er optimistisk blant myndighetspersoner, som ser muligheter for å øke både transportkapasiteten og inntektene.

Publisert Sist oppdatert

Som ledd i en mer vidtfavnende innsats for å styrke de bilaterale båndene mellom Tanzania og Zambia, er den tanzanianske presidenten Samia Suluju Hassan og hennes zambiske kollega, president Haikande Hichilema, blitt enige om å effektivt utbedre toglinjen som binder de to landene sammen. Slik ønsker de å få fart på den økonomiske utviklingen for borgerne i begge land.

Avgjørelsen om å vekke til live Tanzania and Zambia Railway Authority (TAZARA) ble tatt i Dar-es-Salaam da de to lederne møttes 3. august.

President Hassan sa at den forfalne, ettspors TAZARA-linjen ikke leverer det man skal kunne forvente og at en oppgradering er helt nødvendig for å legge til rette for det økonomiske potensialet, blant annet i form av nye forretningsmuligheter, som finnes langs toglinjen.

– Toglinjer i verden i dag følger en viss standard, så gjennom et statlig-privat samarbeid er vi blitt enige om å finne ressurser som kan utbedre toglinjen til et slikt nivå, uttalte president Hassan.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Passasjerer venter på Tanzania-Zambia linjen på stasjonen i Dar-es-Salaam.</span>
Passasjerer venter på Tanzania-Zambia linjen på stasjonen i Dar-es-Salaam.

Vital forbindelse

Den 1860 kilometer lange toglinjen, som strekker seg fra Dar-es-Salaam til hjertet av Zambias kobberbelte, ble i sin tid finansiert av kinesisk bistand i form av en totalentreprise mellom 1970 og 1975.

Med kapasitet på opptil fem millioner tonn fraktgods i året har TAZARA håndtert all trafikk for Samarbeidsorganisasjonen for det sørlige Afrika (SADC) og også frihandelsområdet COMESA, ved å utgjøre en vital forbindelse mellom Afrika og resten av verden gjennom havnen i Dar-es-Salaam.

Zambias president Hichilema uttrykte takknemlighet til Tanzanias landsfader Julius Nyere og hans zambiske kollega Kenneth Kaunda for deres klare visjoner i sin tid.

– Fordi vi er et land uten kyst, har Zambia mye å tjene på denne toglinjen når det kommer til transport av varer og tjenester, sa Hichilema til journalistene.

Økt kinesisk innflytelse

TAZARAs administrerende direktør Bruno Ching’andu sa at begge land skal mobilisere økonomiske ressurser fra både statlig og privat sektor til bruk på prosjektet i løpet av inneværende år.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Bruni Ching'andu, administrerende direktør i TAZARA.</span>
Bruni Ching'andu, administrerende direktør i TAZARA.

– Vi står fullt og helt ved våre ledere, som har utvist politisk vilje til å utbedre toglinjen, sier han til Bistandsaktuelt.

Ching’andu sier videre at det nye initiativet vil omgjøre det pengelense selskapet til en lønnsom bedrift.

– Vi vil garantert kunne veie opp for tapene vi har hatt, sier han.

Gitt kjælenavnet «uhuru», eller «frihet», varsler toglinjen en økt kinesisk innflytelse i Afrika. Kina er i dag kontinentets absolutt største handelspartner.

Som et tegn på diplomati mellom Kina og Afrika sa Ching’andu at den historiske toglinjen utgjør en grunnleggende arv i det kinesisk-afrikanske utviklingssamarbeidet.

Et helt eventyr

Siden toglinjen sto klar i 1976, har togene gått mellom den tanzanianske hovedstaden og byen Kapirimposhil nord i Zambia som et tegn på det gode samarbeidet som eksisterer mellom Kina, Tanzania og Zambia.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Forretningmann Mussa Wandwi bruker stadig toglinjen mellom Tanzania og Zambia.</span>
Forretningmann Mussa Wandwi bruker stadig toglinjen mellom Tanzania og Zambia.

Linjene ble lagt gjennom tykke skoger, ubebodde savanner og fjellområder som et av Afrikas modigste infrastrukturprosjekter.

Mussa Wandwi, forretningsmann og togreisende på jevnlig basis, sier at TAZARA spiller en viktig rolle for økonomien i regionen.

– Mange forretningsfolk lar være å benytte toglinjen fordi det er så ineffektiv. Når de eksisterende utfordringene blir løst, håper jeg alle vil bruke den ofte, sier han til Bistandsaktuelt.

Med et langt fløytesignal forlater et fullastet passasjertog havnebyen Dar-es-Salaam to ganger i uka, og bukter seg gradvis frem over den vidstrakte afrikanske savannen.

Wandwi forteller at nyheten om at toglinjen skal gjenopplives, har bragt tilbake gode minner om den 52 timer lange togreiser.

– Det er en god følelse å reise med tog, det er et helt eventyr, sier Wandwi.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Dette bildet er tatt i serveringsvognen på "the Uhuru Railway" i 1972. som Tanzania and Zambia Railway Authority (TAZARA) også blir kalt.</span>
Dette bildet er tatt i serveringsvognen på "the Uhuru Railway" i 1972. som Tanzania and Zambia Railway Authority (TAZARA) også blir kalt.
Powered by Labrador CMS