På fredag bli det spesialvising av den nye Nollywood-filmen «Dear Affy….Life Happens" på Nordic Black Theatre. Visningen er en del av Nollywood Travel Film Festival som bringer Nollywood-filmer til publikum over hele verden. Det er første gang i Norge.

Nollywood Travel Festival til Norge for første gang

Fredag går den første Nollywood Travel-festivalen i Norge av stabelen med den ferske filmen «Dear Affey - Life Happens». – Nollywood-filmene betyr mye for afrikansk identitet, sier Nigeria-forsker Camilla Houeland.

Publisert

«Dear Affey - Life Happens» vises på Nordic Black Theater i Oslo fredag 21. februar klokka 20.00. Møter du tidligere - klokka 18 - blir det en panel-diskusjon om Nollywood og mulighetene for liknende koproduksjoner mellom Norge og Nigeria.

Nollywood er betegnelsen på nigeriansk filmindustri.

På festivalen kan man kjøpe typisk afrikansk mat før man ser filmen.

Filmvisningen er en del av Nollywood Travel Festival, som arrangeres for første gang i Norge. Britiske Mike Parish, som har jobbet for Care Britain i mange år, har med seg «Dear Affy» til forskjellige land i verden. Høyprofilerte nigerianske skuespillere er med for å kaste glans over arrangementet. Neste stopp på reisen er Glasgow i Skottland.

Hovedhensikten med Nollywood Travel Festival er å få folk til å få øynene opp for nigeriansk film, og få nigerianske filmskapere til å knytte kontakt med filmskapere i andre land. Den ønsker også å bane vei for kreativ turisme, heter det på hjemmesiden deres.

Regina Idu Udalor er en nigeriansk filmprodusent bosatt i Norge. Hun er en av ildsjelene bak «Film and Jollof». Foto: Kenneth Gyang.

«Film and Jollof»

- Foreløpig blir det bare èn visning i Norge av filmen, sier Regina Idu Udalor som har produsert filmen "The Lost Cafe" som handler om en nigeriansk filmprodusent som kommer til Norge.

Udalor er en nigeriansk filmskaper og produsent som er bosatt i Norge. hun er også en av av ildsjelene bak «Film and Jollof» (Red.anmerkning: Jollof er en vestafrikansk risrett ). En gang i måneden vises afrikansk film på Nordic Black Theater.

Hun har filmutdanning blant annet fra India og Nigeria og har god kjennskap til Bollywood-filmene - det vil si indisk filmindustri. Udalor forteller at de nigerianske filmene skiller seg ut både fra Bollywood-filmene og fra annen afrikansk film ved at de ofte er mer dramatiske.

- Det er slik vi er, sier hun.

- Er det noe som kjennetegner afrikansk film?

- Ofte er den preget av afrikanske historier - gjerne ispedd elementer av kjærlighet, business og migrasjont, sier hun og forklarer at Nollywood-filmene ofte inneholder mye komikk og at historiene er lagd slik at folk skal glemme sin strevsomme hverdag.

Større enn Hollywood

- Nollywood har lekent og lett har tatt etter Hollywood. Nå er både Bollywood og Nollywood større en Hollywood, sier Camilla Houeland som er Nigeria-forsker ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo. Hun sier at det vises stadig flere Nollywood-filmer på internasjonale strømmetjenester.

- Betydningen av Nollywood er stor for afrikansk identitet. Du ser filmene og TV-seriene fra Nigeria overalt i Afrika, enten du flyr Ethiopian Airlines eller ser på lokale TV-kanaler fra hotell-rommet, sier Houeland. Hun sier de fleste produseres i det økonomiske og kulturelle sentrum i Lagos, men at mye også lages andre steder.

- Det kan være store forskjeller på filmene laget i det muslimske nord og det kristne sør i landet, utfra hvilke temaer som tas opp og hvor de sosiale grensene går.

Houeland forteller at det i 2016 ble stort oppstuss og kritikk da en av de mest kjente skuespillerne i nord, Rahama Sadau, brøt tabuer om kvinnelig oppførsel da hun fysisk klemte en mann i en musikkvideo.

- I kontrast til det, omhandler mange Lagos-produserte filmer forføring og flørt, sier hun.

Også utenfor Afrika

- Nollywood-filmer gjør seg mer og mer bemerket også utenfor Afrika, Tidligere filmer var gjerne preget billige produksjoner, med få ressurser, enkle film-triks og dårlig utstyr, mens det nå er økt fokus på kvalitet.

Forskeren ved Isier at Bollywood-filmene er blitt mer kommersielle og retter seg oftere mot et vestlig publikum. - Nostalgiske stemmer i Afrika frykter at om man vender seg mer mot et vestlig publikum, kan man miste noe av de grunnleggende egenskapene ved Nollywood, som gjør at de er så populære i Afrika, sier Houeland.

Hun sier at sætrekk ved mange av filmene fra Nollywood er at man lager lokale historier, som folk kan kjenne seg igjen i. Ofte er det såpeoperaer, med islett av landsby-intriger, åndelighet og mirakler.

Migrasjonsforskeren Erlend Paasche ved Universitetet i Oslo har skrevet om nigeriansk filmindustri på Afrika.no

Han skriver at «Nollywood» på få tiår har vokst til å bli verdens nest største filmindustri etter indiske Bollywood, målt i produksjonsvolum.

Den nigerianske filmindustien oppsto tidlig på 1990-tallet, i et kriserammet Nigeria. Nyliberal reform, galopperende inflasjon og kriminalitet gjorde at kinoer ble stengt og TV-kanaler sluttet å sende kvalitetsfilm. I stedet begynte noen unge entreprenører å produsere sine egne filmer med håndholdte kameraer for en billig penge, og fikk dem distribuert via de samme butikkene som solgte piratkopier av vestlig film.

Paasche skriver om filmskaperen Kenneth Nnebues som med filmen "Living in Bondage" fra 1992 lagde noe nytt og spennende til en befolkning som var understimulert og tilbrakte mye av tiden innendørs på grunn av økonomisk krise og generell usikkerhet.

Filmens kommersielle suksess inspirerte andre. Filmen ble et slags startskudd for dagens nigerianske filmindustri. Men man kan også trekke historiske linjer tilbake til britisk kolonitid, yoruba-teater og nigeriansk kinofilm.

Teknologi og vanskelige rammevilkårene er fortsatt en utfordring for Nollywood. I uformell sektor er det utstrakt piratkopiering, noe som gjør det nødvendig å jobbe fort og effektivt. Dessuten er kreditt vanskelig og marginene for profitt små og jaktes på av mange.

Bilde: Regina Idu Udalor er en nigeriansk filmprodusent bosatt i Norge. Hun er en av ildsjelene bak «Film and Jollof». (Foto: Kenneth Gyang.)

Powered by Labrador CMS