SATSER STORT I AFRIKA: Norske Opera har blitt et av verdens største selskaper innen nettbaserte forbrukertjenester. Selskapet har lansert flere apper og bank- og betalingstjenester for afrikanske markeder. Målet er å bli størst i Afrika, forteller finansdirektør Frode Jacobsen (bildet). Foto: Vilde Mebust Erichsen

«Norske» Opera vokser kraftig på det afrikanske markedet

Opera Software, som ble startet i Norge på 1990-tallet, er i ferd med å bli et av Afrikas viktigste teknologiselskaper. – Vi har ambisjoner om å ta hele kontinentet, sier finansdirektør Frode Jacobsen.

Publisert

Programvareselskapet Opera ble grunnlagt i Norge i 1995, og vokste seg stort. I dag posisjonerer Opera seg som et av Afrikas viktigste teknologiselskaper.

- Vi er ganske store. Faktisk et av verdens største innen forbrukertjenester på internett, sier selskapets norske finansdirektør, Frode Jacobsen.

Han er den eneste gjenværende nordmannen i toppsjiktet til selskapet som for tre år siden ble stykket opp og solgt til Kina.

Nettleseren Opera har lenge vært populær i Afrika, og er i dag den nest mest brukte på kontinentet etter Google Chrome. I november 2016 kjøpte den kinesiske investorgruppen Golden Brick Silk Road rettighetene til Operas merkevare og forbrukeravdeling for drøyt 5 milliarder kroner.

- Tesen til vår administrerende direktør (og hovedaksjonær Zhou Yahui, journ. anm.) var at det lå et potensial her (i afrikanske land, red. anm.) som det overhode ikke var dratt nytte av, forteller Jacobsen.

Banktjenester førte til ekspansjon

En av sektorene Opera har satset tyngst på, er bank. De største folkegruppene i verden uten eller med begrenset tilgang til banktjenester, befinner seg i Afrika, ifølge finansdatabasen Global Findex.

Behovet for banktjenester har ført til en enorm oppblomstring av bedrifter som tilbyr finansteknologi, spesielt i Nigeria. I november investerte Visa 200 millioner dollar (over 1,8 milliarder kroner, red. anm.) i det nigerianske selskapet Interswitch.

Det spekuleres også i om Facebooks meldingstjeneste WhatsApp skal lansere en egen betalingstjeneste på kontinentet. I tillegg er selskapet Jumia, Afrikas svar på Amazon, på full fart inn i markedet.

Opera kjøpte for halvannet år siden nigerianske PayCom, og dannet OPay, som omtales som «en digital lommebok». OPay har blitt hjørnesteinen i en rekke O-tjenester som benytter denne betalingsløsningen.

Økt kapital og nye tjenester

Den første tjenesten som tok i bruk OPay, taxi-appen ORide, ble lansert på forsommeren i 2019. Nå er over 40.000 motorsykler registrert i tjenesten, som hver kjører ti turer daglig i snitt.

- I en periode fikk vi ikke tak i nok motorsykler i Nigeria, så vi kjøpte 10.000 stykker i Kina og shippa de inn. Etterhvert ble flaskehalsen å få ut nok skilter fra myndighetene i Lagos, sier Jacobsen.

Etter at ORide ble sluppet på markedet, har Opera lansert matleverandøren OFood, kollektivtrafikk-tjenesten OBus og den digitale markedsplassen OList (tilsvarer Finn.no, journ. anm.). Og, ikke minst, kreditttjenesten OKash.

Nylig ble det kjent at OPay henter 120 millioner dollar fra kinesiske investorer. Emisjonen (utvidelsen av selskapets kapital, red. anm.) skjer kun måneder etter at Opera ble tilført 50 millioner dollar.

Dermed har selskapet hentet midler tilsvarende 1,5 milliarder norske kroner siden sommeren. Pengene skal brukes på å skalere OPay og de tilhørende tjenestene i Nigeria, samt ekspandere til Kenya, Ghana og Sør-Afrika.

Powered by Labrador CMS