Faksimile av bokomslaget: Sveen og Emberland Illustrasjon

Når FN-politimenn er overgripere

FN-systemets byråkratiske irrganger, korrupsjon knyttet til fredsoperasjoner, seksuelle overgrep og FN-politi som mater et internasjonalt pedofilinettverk. Dette er ingrediensene i en spenningsroman skrevet av den norske polititjenestemannen og diplomaten Jon Christian Møller.

Den norske politimannen Otto Bjørkås er på oppdrag for i Haiti som leder av et spesialteam i FN-politiet som skal styrke lokalpolitiets innsats mot vold og seksuelle overgrep mot barn. Tidlig i oppholdet hører han rykter om en slibrig canadisk kollega. Samtidig får en etterforsker ved Office of Internal Oversight Services ved FN hovedkontoret i New York anonyme varslinger om mulige seksuelle overgrep begått av noen i en lederposisjon i FN-operasjonen i Port-au-Prince.

Fortellingen skifter mellom Haiti, Norge,  New York og Canada. Det vonde bakteppet er scener der en redd småjente tvinges til seksuell omgang med en stor hvit mann. Boken får en stadig raskere puls etter hvert som etterforskerne snevrer inn mulige overgripere. Byråkratiet, og usikkerhet om hvem som man kan stole på i deler av FN-systemet blir sperrer på veien og en del av dramaet.

Det er skrevet flere rapporter om seksuelle overgrep under flere FN-operasjoner.  Fra egen erfaring har Møller innsikt i hvordan FN arbeider både på godt og vondt. Av og til er forfatteren  for opptatt av å forsikre leseren om at ikke alt i FN er mørkt og at de fleste politi er skikkelige folk. Men om du vil skjønne saksfeltet og er interessert i hvordan deler av FN jobber i felt uten å kjede deg med rapport-språk, er denne boken å anbefale. Den er lett skrevet, med korte setninger og er godt strukturert. Det er ikke stor litteratur, men en gripende spenningsroman der handlingen skifter og utspiller seg fort.

Forfatteren gir innsikt i hvordan politiet jobber med overgrepssaker og hvordan det gjennom internasjonalt samarbeid er mulig å spore opp pedofile på de mørke nettstedene de frekventerer.

For folk som er opptatt av menneskehandel, «Leave no one behind» og seksuelle rettigheter er dette en bok som gir innsikt. Det fremmer også en berettiget kritikk av de delene av FN-systemet som ennå ikke har tatt et oppgjør ukulturen som både #metoo og #blacklivesmatter har avslørt i flere sammenhenger.

Boken er utgitt på Møllers eget forlag.

Mørkt nett

• Jon Christian Møller