Ben Curtis / Ap / NTB

Å reise langs veiene i Sør-Sudan er ikke trygt. Overfall og drap på reisende er ikke uvanlig. Mangelen på sikkerhet rammer blant annet økonomien i landet, skriver journalist Benjamin Chagal. Bildet viser en buss på veien fra byen Bor til Juba. Foto: Ben Curtis/AP/NTB

På farlige veier i Sør-Sudan

Vold og usikkerhet er fortsatt en daglig kilde til uro for mange sørsudanere. Og til tross for fredsavtalen fra 2018 er det fortsatt utrygt for sør-sudanere å reise rundt i landet sitt. For eksempel er det å sette seg på en buss for å dra fra en by til en annen, noe som burde være trygt, forbundet med betydelig risiko.

HOVEDVEIENE SOM FORBINDER hovedstaden Juba med de andre statene, er fremdeles farlige å ferdes på. Daglig kommer det rapporter om drap og bortførelser. Det alle lurer på i Juba er hvorfor folk fremdeles mister livet  - fire år etter at fredsavtalen ble signert.
 
Og ikke minst: når kommer myndighetene til å faktisk gjøre noe for at folk skal kunne reise fritt igjen uten å være redde.
 
I forrige uke ble en venn av meg, Machiek Mangar, ranet da han var på vei i en Land Cruiser fra Juba til Yirol. Sju menn i sivil med Kalasjnikover kom ut av bushen, stoppet bilen og tok alle verdisakene.
– Det var en veldig skummel situasjon. De hadde våpen, og jeg var ikke redd for tingene våre, men for at de skulle skyte og drepe oss. Takk Gud for at de bare tok verdigjenstandene våre, sier Mangar.
Han sier det har nærmest blitt umulig å kjøre bil utenfor Juba og å ankomme destinasjonen sin med alle eiendelene sine i behold.
– Hvis du vil reise på en trygg måte fra Juba til en av de andre statene, må du ta fly, ellers vil du enten bli drept eller ranet av bevæpnede grupper.
 
DEN KOMPLETTE mangelen på sikkerhet på hovedveiene gjør folk redde. Utryghgheten har en negativ effekt på økonomien og folks levebrød. Redselen forsterkes av at ingenting blir gjort, myndighetene har ingen klar strategi for å få bukt med disse problemene.
 
En annen venn, Eva John, ble angrepet av bevæpnede menn på veien fra Yei til Juba. De ble fraranet alt de hadde med seg. – Noen menn stoppet bilen vår mens de truet med våpen, og de banket opp alle og tok tingene våre. De beordret oss til å sitte ned og begynte straks å skyte mot oss. Jeg så to personer ligge død på bakken og var helt sikker på at jeg også skulle dø, forteller hun.
 
JEG MENER  løsningen på denne utryggheten langs veiene utenfor Juba ligger i en full gjennomføring av den revitaliserte fredsavtalen. I løpet av de siste to månedene har mange blitt drept, også bistandsarbeidere som jobber for lokalbefolkningen på grasrotplan. Hvis dette fortsetter, vil det også gå utover vanlige folk, fordi de ikke vil kunne motta de tjenestene de trenger fra hovedstaden Juba.
 
Deng John Machiek, som er overlege i Yirol West County, forteller at sikkerhetsproblemene påvirker arbeidet deres som helsearbeidere, fordi de ikke kan reise og tilby helsetjenester til folk som bor i avsidesliggende områder.
 
– 7. juni ble to av bilene våre utsatt for et bakholdsangrep mellom Agany og Aluakluak. Den første bilen ble skutt på, mens den andre klarte å komme seg unna. Begge mennene i den første bilen ble drept, og de to kvinnene som også befant seg i bilen fikk henholdsvis skuddskade og hodeskade, forteller Machiek.
– De bevæpnede gruppene langs veiene burde respektere helsearbeiderne, for vi tilhører ikke en spesiell stamme eller gruppering, men tjener alle. Alle burde respektere og beskytte dem, vi er her for å hjelpe alle sør-sudanere.
 
MANGEL PÅ SIKKERHET på hovedveiene i Sør-Sudan er virkelig alvorlig. Folk var jo vant til å reise uten å være redde for å ikke komme fram til bestemmelsesstedet sitt.
De som har råd veldger nå å fly i stedet for å bevege seg på utrygge veier, men det er dyrt.
 
For en journalist som meg, er det vanskelig å få gjort jobben min ordentlig. Jeg er avhengig av å reise utenfor Juba for å dekke saker, men nå er jeg tvunget til å ta fly eller gjøre intervjuer over telefon. Da blir det selvfølgelig vanskeligere å fortelle om hva som skjer i Sør-Sudan.
 
Benjamin Chagal er frilansjournalist og bor i Juba, i Sør-Sudan.

Mening

Publisert: 21.06.2021 16.10.40 Sist oppdatert: 21.06.2021 16.10.40