Åpningen av den nye jernbanelinjen mellom havnebyen Mombasa og hovedstaden Nairobi i Kenya er en seier for kinesiske utviklingshjelp.

Arkitekten bak Kinas globale utbygging

Gao Xiqing liker å fortelle om Kinas store suksessprosjekt i Afrika – jernbanelinjen mellom Mombasa og Nairobi. Kinesisk ekspertise, målrettethet og lån la grunnlaget for linjen som skal fortsette videre til Uganda og Rwanda.

Publisert

Alibaba satser på Afrika

Sjefen for Kinas største selskap for netthandel har etablert et fond på 80 millioner kroner for å støtte unge afrikanske entreprenører. Jack Ma, styreleder i selskapet Alibaba offentliggjorde dette på en konferanse i Rwanda nylig, skriver nettsiden devex.com.

Fondet skal bidra til å utvikle e-handel i Afrika med unge mennesker i førersetet Han mener at gode internettforbindelser er viktigere for utviklingslandenes økonomi enn kull og strøm.

Som en av arkitektene bak Kinas største investeringsfond (China Investment Corporation – CIC) har Gao Xiqing sett landet gå fra et revolusjonært engasjement i utviklingsland til å bli storinvestor og handelspartner.

Gao bygget opp det kinesiske investeringsfondet, men var aldri helt på innsiden av Kommunistpartiets øverste sjikt. Det ble lagt merke til at han stilte opp sammen med sine studenter på Tiananmenplassen i 1989 - kort tid før protestene ble knust. Likevel har han vært en av hjernene bak Kinas økonomisk vekst de seneste tiårene.

Jernbaner og utvikling

For Gao er det noe spesielt med infrastruktur. Under kulturrevolusjonen bar Gao tunge sementsekker i tre år, da Kinas jernbaner skulle bygges. Nå er jernbaner blitt viktig i Kinas samhandel med utlandet.

– Mombasa-Nairobi linjen er 90 prosent finansiert av Kina. Det er det største infrastruktur-prosjektet i Kenya, og den første jernbanen som er bygget på 100 år. Den skulle ta fem år å bygge, og ble ferdig på halvparten av tiden, sier Gao. Han besøkte Norge før sommeren etter invitasjon fra Norfund.

Nedbetaling av lånet fra Kina skal først begynne etter ti år når jernbanen etter planen har begynt å tjene penger. De første årene er det kineserne som tar seg av driften, men skal lære opp kenyanerne til å overta den 840 km lange jernbanen. Gao innrømmer at det var ikke uproblematisk at kineserne hentet inn mange arbeidere fra Kina for å jobbe med Mombasa-Nairobi-prosjektet. Dette ble sterk kritisert i Kenya.

– Kina har en stadig større innflytelse i verden, både på godt og vondt. Vi legges merke til. Vi forsøker å lære og prøver å få andre til å forstå oss. Vi er blitt litt flinkere, sier han.

Private på banen

Fram til 2015 var det hovedsakelig store kinesiske statseide selskaper som investerte i utlandet. Men i fjor ble trenden endret. Årsaken var at private kinesiske selskaper begynte å satse for fullt i utlandet – delvis på grunn av nye valutarestriksjoner på hjemmebane.

FN-organisasjonen UNCTADs årlige rapport om direkte utenlandsinvesteringer (FDI)

Fastslår at de globale investeringene fra kinesiske statlige og private selskaper skjøt kraftig i været i fjor, og utgjorde hele 1500 milliarder norske kroner. Kina ble med det verdens nest største netto investor i utlandet, bare slått av USA. Økningen sammenlignet med året før var på 44 prosent.

Kina ble samtidig ifølge rapporten netto investor. Det vil si at investeringene gjort av kinesiske selskaper i utlandet i 2016 var større enn direkteinvesteringene gjort av utenlandske selskaper i Kina.

Tidligere var de store kinesiske investeringene i Afrika konsentrert om naturressurser og energi.

– Nå er det mest investeringer i høyteknologi, produksjon og forbruksvarer, sier Gao.

Kinas seneste storsatsing i utlandet er langs den gamle silkeveien fra Kina over Sentral-Asia til Europa under slagordet «One Belt, One Road». Det skal samtidig investeres i infrastruktur i 65 land langs flere handelsruter. CIC blir en sentral aktør i dette storprosjektet.

– Kina satser på langsiktig økonomisk utvikling som svar på de nåværende geopolitiske konfliktene. Jeg tror ikke verden kommer til være normal de neste 10 årene, sier Gao.

Kina i Afrika

UNCTADs årlige rapport om direkte utenlandsinvesteringer sier at Kina i 2015 var fjerde viktigste investorland i Afrika, etter USA, UK og Frankrike.

Konsulentselskapet EY mener at Kina var den største jobbskaperen i Afrika i 2016. Landets investeringer på kontinentet har siden 2005 skapt 130 000 jobber ifølge EY. Kinesiske medier (sitert av Economist Intelligence Unit) mener at mangelen på faglært arbeidskraft er det største hinderet kinesiske firmaer opplever når de skal etablere seg i Afrika.

– Kinas investeringer i Afrika har styrket kontinentets vekst og bygger på historiske bånd til Afrika, forklarer Gao. Men han innrømmer at store investeringer i Afrika sør for Sahara er utfordrende. Den kinesiske investeringsfondet CIC har 100 millioner dollar som minste investeringssum.

– Det betyr at man er nødt til å hanskes med afrikanske regjeringer, sier Gao. Det skinner i gjennom at det er ikke bare lett.

Powered by Labrador CMS