Brit Stakston og Martin Schibbye har hentet inspirasjon fra andre journalistprosjekter som er finansiert gjennom nettgaver. Foto: Jan Speed

Nettside for verdens hvite flekker

En folkefinansiert digital plattform for grundig utviklingsjournalistikk er på beddingen. – Mennesker vil ha flere perspektiver på vår verden, sier digitalrådgiver Brit Stakston, en av åtte initiativtagere bak Blank Spot Project i Sverige.

Publisert

I høst ble det kritiske og reportasjesterke svenske magasinet OmVärlden nedlagt og gjort om til et PR-produkt av utgiveren, det svenske utviklingsdirektoratet Sida. Redaksjonen ble nedlagt. Avisene i Sverige, i likhet med Norge, skjærer ned på utenriksdekningen. Dette fikk flere svenske mediefolk til å fundere på et nettsted med utviklingsjournalistikk betalt gjennom folkefinansiering på nett – kalt "crowdsourcing". Lesere betaler direkte til en gruppe journalister for at de skal drive grundig og kritisk utviklingsjournalistikk.

Prosjektet "Blank Spot Project", i samarbeid med innsamlingsnettstedet "Fundedbyme", ble lansert i midten av februar. Allerede første uke i mars hadde de fått inn i overkant av en million kroner, med ulike bidrag i størrelse 90 til 9000 kroner. Summen er nok til at initiativtagerne kan stable ett nettsted på beina og sette i gang med innledende prosjekter.

– Det er et signal om at det er et stort potensial for denne typen utviklingsjournalistikk. Den er ikke i krise, sier frilansjournalist Martin Schibbye, prosjektets ansikt utad.

I 2011 ble han og en kollega, Johan Persson, tatt til fange i Ogaden-regionen i Etiopia mens de var på en reportasjereise. De ble holdt fanget av etiopiske myndigheter i 438 dager.

Langsiktig

Da han kom ut av fengselet lurte han på hva han skulle gjøre videre. Det var mange som hadde gitt støtte og vist solidaritet mens han satt inne. Han likte ikke tanken på å jobbe for aviser som ikke lenger ville satse på utviklingsjournalistikk. Han begynte å tenke på en egen nettside. Det skjedde samtidig med at folk fra OmVärldens tidligere redaksjon hadde samme ide.

Samtidig hadde Schibbye erfart at folk var villig til å kjøpe og lese lange, godt skrevne stykker om forhold i land i sør.

– Vi kommer ikke til å gjøre nyheter. Vi vil være på plass før en krise blir til en nyhet, og være der etter krisen. Å være på plass i Liberia også etter Ebola-utbruddet, hadde vært en slik satsning, sier Schibbye.

Han tror ikke god utviklingsjournalistikk kan gjøres ved å søke på Google og surfe på nettet. Man må være på bakken der ting skjer over lengre tid, og snakke med vanlige mennesker som ofte aldri møter journalister. En utfordring i oppstarten av prosjektet var å forklare for potensielle støttespillere at denne formen for journalistikk koster penger.

Schibbye har likevel tro på at dette prosjektet kan åpne for mye interessant journalistikk der lengde ikke er en begrensning og der ulike medier kan kobles sammen på nettsidene.

Medlemmer

Samtidig er ideen at "Blank Spot" skal være både støttet gjennom medlemskap og at ideer og kunnskap fra medlemmer kan brukes i arbeidet.

– Vi har bedt bidragsyterne fortelle oss hva de mener er de "hvite flekkene" – historiene som ikke blir fortalt, sier Schibbye. Han presenterte resultatene av innsamlingen på Mediedagarna i Gøteborg.

Brit Stakston, som er en av Sveriges fremste medie- og digitale strateger, mener prosjektet er "å ta leserne på alvor".

Stoffet som blir produsert vil ikke bli gjemt bak en betalingsvegg, men medlemstilbudene og dialogene vil foregår i medlemmenes rom på nettet.

Prosjektgruppen

Foruten Brit Stakston og Martin Schibbye er Magda Gad, Nils Resare, Anki Wood, Julia Björne, David Isaksson og Mia Lauren blant initiativtagere.

Powered by Labrador CMS