Hvordan lykkes på det afrikanske kontinentet? Vi gir deg guiden.

Slik lykkes du i Afrika

Stadig flere norske selskaper engasjerer seg i Afrika. Norfund og Statens pensjonsfond utland vil satse enda mer de kommende årene. Hva er nøkkelen for å lykkes? Her er ti råd fra folk som vet hva de snakker om.

Sist oppdatert: 19.04.2015 16.07.45

Rådene har vi plukket opp på konferansen Norwegian–African Business Association arrangerte i Oslo nylig.

1. Tenk nytt om Afrika

Afrikanske land er ikke mer farlige eller korrupte enn mange andre steder i verden – i de fleste tilfeller ofte mindre. Nigerias sentralbanksjef Sanusi Lamido Sanusi mener det er alt for mye snakk om de negative utfordringene som møter investorer i Afrika.

– Vi må dra ut i verden og fortelle om de positive tingene som skjer i Afrika, sier Sanusi. Han viser til Etiopia, Kenya, Rwanda og Botswana som store suksesshistorier. Det er ifølge Sanusi flere gode afrikanske historier om demokrati, anti-korrupsjon og satsning på næringsliv. 

2. Investér i utdanning

– Sørg for at investeringene hjelper lokalsamfunn.  Innbyggerne på steder der investorer utnytter lokale ressurser krever at også de skal nyte godt av investeringene, sier Phuti Mahanyele, administrerende direktør i Shanduka Group, et av Sør-Afrikas største investeringsselskaper. Selskapet investerer i skoler parallelt med næringslivssatsingen. 

3. Tenk langsiktig

Det er bedre å bruke tid på å finne lokale partnere som dere kan arbeide med over lengre tid, enn å gå til de få velkjente og store selskapene som alle andre utlendinger samarbeider med.

– Du må tenke langsiktig om du vil ha en partner i Afrika, sier William Asiko fra The Investment Climate Facility for Africa. 

4. Sats på afrikanske forbrukere

– En ung og stadig mer urbanisert befolkning skaper utfordringer og muligheter. Afrika har den raskest voksende forbrukerklassen i verden, påpeker utenriksminister Børge Brende.

Arif Naqvi, grunnlegger og administrerende direktør i investeringsfirmaet Abraaj Group, er enig at mulighetene ligger i å satse på det voksende forbrukermarkedet gjennom bærekraftige investeringer. Suksessen til både banker og mobilselskaper i Øst-Afrika er bevis på at dette er et lukrativt marked. 

5. Se mulighetene i infrastruktur

Afrikas økonomiske vekst er helt avhengig av bedre veier, havner, jernbaner og økt tilgang til strøm. Arif Naqvi tror en av de største forretningsmulighetene i Afrika ligger i investeringer i infrastruktur. I noen tilfeller er det nødvendig for næringslivet å samarbeide med det offentlige for å få det til. Det hjelper ikke å investere i blomsterproduksjon om veiene er så gjørmete i regntida at blomstene ikke kan fraktes til flyplassen for videre eksport, eller at havneanlegget ikke har kapasitet til å laste varene som skal sendes til Asia. 

6. Sats på lokal kunnskap

De beste investorene understreker viktigheten av å velge partnere med inngående lokal kunnskap. «Våre folk er folk av jorda,» sier Naqvi, som i 2013 fikk Oslo Business for Peace Award. 

7. Tenk helhet

Arne Cartridge i Grow Africa, med lang erfaring fra Yara, mener det er avgjørende at bedrifter ser på hele verdikjeden slik at den er kostnadseffektiv. Det krever partnerskap mellom ulike sektorer. 

8. Finn gründerne

I flere land finnes det dynamiske gründere som har etablert nye selskaper. William Asiko mener det er viktig for investorer fra Nord å se etter disse nye selskapene. Han viser til at det er flere afrikanske ledelsesnettverk som man kan bruke for å finne fram. 

9. Betal skatt

– Betal skatt til myndighetene, ikke smøring i form av gaver, er oppfordringen til Mo Ibrahim, mannen som tjente seg rik på mobiltelefoner i Afrika. Han mener næringslivet er like ansvarlig for å luke ut korrupsjon som politiske ledere. Ved å betale skatt kan man også stille krav til myndighetene i et land. 

10. Skap arbeidsplasser

Antall ansatte i norske selskaper i Afrika har vokst med 350 prosent i løpet av de siste tre årene, ifølge Utenriksdepartementet. En ung og stadig mer utdannet generasjon afrikanere er på vei inn i arbeidsmarkedet. Da er det avgjørende at disse får jobb.

Kilde: Hentet fra innlegg på Norwegian African Business Summit 2013 

– Vi må gjøre hjemmeleksene 

Forkunnskap er avgjørende for norske firmaer som har tenkt å etablere seg i land som Ghana, Etiopia eller Angola, mener Eivind Fjeldstad, leder av Norwegian-African Business Association (NABA). 

Flere norske firmaer mislyktes fordi de ikke forstod den lokale forretningskulturen.

– Firmaer kan spare mye tid og frustrasjoner om de har et godt nettverk og kontakter som de kan stole på og samarbeide med. Å gjøre hjemmelekserne godt kan gjøre en stor forskjell, sier Fjeldstad. Han merker at norske firmaer oppsøker mer informasjon om Afrika.

– Investeringer i Afrika krever en seriøs og langsiktig tilnærming. Afrika er ikke stedet for å tjene raske penger. Men det er mulig å få god avkastning på investeringer om man har tålmodighet, sier Eivind Fjeldstad. Snart drar han til Afrika igjen med en ny delegasjon med forretningsfolk fra Norge. 

Norsk næringsliv i Afrika

I fjor var det rundt 400 norske bedrifter engasjert i rundt 39 land i Afrika. For 13 år siden var det bare 80 norske selskaper i Afrika.  

Norske selskapers investeringer har økt med seks ganger i løpet av de siste ti årene - hovedsakelig innen oljesektoren.  

Publisert: 02.12.2013 06.00.00 Sist oppdatert: 19.04.2015 16.07.45