Et norsk produkt skal redusere ­risikoen for infeksjon på fødestuer og operasjonsbord i Syria. ­Daglig leder Astrid Skreosen i firmaet ASAP har fått sin første leveranse av et egen­utviklet fødelaken til FN-systemet. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen / NHO

Norske bedrifter kaprer mer av FN-markedet

Norske selskaper øker i det globale markedet for utstyr og tjenester til humanitær bistand. Super­absorberende fødelaken og solcellelamper er blant nye norske produkter med suksess.

Av Asle Olav Rønning Sist oppdatert: 23.03.2017 07.39.59

– Jeg tror det er store muligheter i dette markedet. Det vil nok gå litt i rykk og napp, men det er vi forberedt på, sier Astrid Skreosen, gründer og daglig leder i Skien-bedriften ASAP Norway.

ASAP Norway har utviklet et høyabsorberende laken til bruk under fødsler. Skreosen startet bedriften for å produsere fødelaken for det norske markedet, og nå brukes det av mange norske sykehus.

Fødelakenet, som også kan brukes under operasjoner, suger opp blod og andre kroppsvæsker. Det betyr mindre risiko for smitte og infeksjon i sår, og kan dermed redde liv. Behovet kan være vel så stort i humanitære krisesituasjoner som i trygge norske sykehus.

Skreosen har selv bakgrunn som hjelpepleier, og mener behovet for utstyr som kan sikre smittefrie omgivelser i krisesituasjoner er undervurdert. Ofte brukes engangslaken av plast.

Sendte laken til Syria

Tidligere i år sendte den norske bedriften 11 000 fødelaken til Verdens helseorganisasjon (WHO) for bruk i Syria. Det var den første kontrakten til en FN-organisasjon. Denne uka var Skreosen på Dubai International Humanitarian Aid & Development Conference & Exhibition (DIHAD) sammen med en rekke andre norske bedrifter.

DIHAD-messen er et stort utstillingsvindu for leverandører av utstyr og tjenester til humanitær bistand og en global møteplass. Skreosen forteller om stor interesse. Ambulanser kan være et nytt marked:

– Røde Kors/Røde halvmåne i Dubai starter nå utprøving av våre produkter i ambulansene sine. De bygger om cirka 400 ambulanser for bruk i katastrofeområder og utstyrer dem herfra, sier Skreosen.

Krevende å kapre kontrakter

Bedriften er gjennom et samarbeid med en annen produsent også leverandør av likposer. Skreosen sier at det er interesse også for dette produktet i det globale humanitære markedet.

Den første kontrakten om fødelaken med WHO er verdt 800 000 kroner. I tillegg til WHO er ASAP Norway i dialog med andre organisasjoner, blant annet Den internasjonale Røde Kors-komiteen, FNs innkjøpsorganisasjon UNOPS og UN Women.

– Det er flinke folk i organisasjonene, og det er kjempespennende å jobbe med dette. Men det er også krevende, for det er store organisasjoner, sier hun.

Har solgt 1,4 millioner lamper

En gründerbedrift som allerede har opplevd betydelig suksess i nødhjelpsmarkedet, er Oslo-bedriften Bright Products. Solcellelampa «Sun Bell», opprinnelig utviklet av norske K8 Industridesign, lyser nå opp i flyktningleirer i Uganda, Kenya, Sør-Sudan og en lang rekke andre land.

Lampa har flere ulike funksjoner. I tillegg til å sikre brannsikker og miljøvennlig belysning kan den også brukes til å lade mobiltelefoner.

Bedriften fikk sin første avtale med FNs utviklingsprogram (UNDP) og FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) i 2014, om å levere 50 000 lamper. Deretter har salget skutt i været. Til nå er hele 1,4 millioner lamper solgt eller er under bestilling.

– Selskapet går veldig bra. Salgstallene gjennom FN har vært en enestående solskinnshistorie, sier administrerende direktør Ingun Berget.

Vokser ut av gründerfasen

Bright Products er nå i ferd med å vokse fra gründerfasen til en etablert bedrift. Bedriften har økt fra to til 11 ansatte. Produksjonen foregår i Thailand og Kina.

Berget sier at det har vært helt avgjørende for suksessen å sørge for kvalitet i alle ledd i takt med at leveransene har blitt skalert opp.

I tillegg har hovedproduktet blitt utviklet mye underveis. Hun legger dessuten vekt at bedriften ikke måtte startet helt på bar bakke, den har helt fra begynnelsen samarbeidet med en etablert norsk leverandør, W. Giertsen Energy Solutions.

Sårbar suksess med FN

Nødhjelpsmarkedet er ingen beskyttet bransje, og konkurransen er internasjonal. FN-avtalen går ut i september, og er nå i ferd med å bli lyst ut på nytt.

– Dette åpner opp for at alle konkurrentene kommer tilbake på banen, og vi vet ikke hvem som blir valgt ut som leverandør i neste periode. Konkurrentene har helt sikkert ikke sovet i timen, og vi vet heller ikke noe om spesifikasjonene er endret. Det blir en kritisk, men utrolig spennende tid for selskapet, sier Berget.

Det er ingen garantier for utfallet av utlysningen, og i verste fall kan UNHCR/UNDP falle helt bort som kunde. Dette er virkeligheten for mange leverandører i nødhjelpsmarkedet. Med én stor kunde blir man fort sårbar. Berget sier at Bright Products arbeider nå med å utvikle nye markeder og produkter. Utfallet av FN-utlysningen blir likevel avgjørende.

Solgte for 422 millioner

De to bedriftene er ikke alene. Norske salg av varer og tjenester til FN-systemet var i 2015 på 422 millioner kroner, ifølge tall fra FNs innkjøpsorganisasjon UNOPS. Det omfatter både humanitær bistand og langsiktig bistand.

Norges andel var bare 0,3 prosent av FNs samlede innkjøp. 2015-tallene for norsk salg var likevel nesten dobbelt så høye som året før, og også høyere enn nivået siste fem år. Tall for 2016 er foreløpig ikke klare. Det foreligger ikke samlede tall på leveranser til aktører utenfor FN-systemet.

– Vi har arbeidet systematisk med å synliggjøre norsk konkurransekraft. Mange av de humanitære aktørene kommer til Norge fordi de ser at vi har gode løsninger, sier leder av Noreps-samarbeidet, Vidar Ellingsen.

Noreps er et nettverk som omfatter Utenriksdepartementet (UD), Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, norske organisasjoner og bedrifter. Noreps-samarbeidet administreres av Innovasjon Norge.

Ellingsen tror at norske leverandører vil kunne fortsette veksten. Han sier at det har vært en målbevisst satsing på utvikling av teknologisk innovasjon hos norske leverandører, og at UD har prioritert arbeid på dette feltet.

Ingun Berget i Bright Products
Ingun Berget er administrerende direktør i Bright Products.
Publisert: 23.03.2017 07.39.58 Sist oppdatert: 23.03.2017 07.39.59