El-bilen Kantanka Odeneho III er lansert i Ghana, men det er uvisst når det vil bli mulig å kjøpe bilen.

Trang fødsel for el-biler i Afrika

Klimaendringene har ødeleggende virkninger for Afrika. Men markedet for el-biler er foreløpig minimalt, selv om noen få prosjekter er under utvikling.

Av Linda Daniels Sist oppdatert: 11.06.2018 08.46.16

Sør-Afrika fyrte av startskuddet for el-biler på kontinentet med lanseringen av prototypen Joule, en femseters elektrisk passasjerbil.

Bilen ble avduket under Paris Motor Show i 2008. Det ble da kunngjort vidt og bredt at det ville bli produsert 50 000 biler i året.

Men Joule kom seg aldri på veien. Selskapet Optimal Energy, som sto i spissen for bilmodellen, klarte ikke å sikre finansiering til masseproduksjon av bilen. I 2012 ble selskapet lagt ned.

Andre afrikanske land, som Uganda og Ghana, har også meldt seg på kappløpet om utvikling og produksjon av el-kjøretøy.

Kiira Motors Corporation (KMC) er et selskap drevet av regjeringen i Uganda og Makere-universitetet «for å fremme tilleggs-verdiskaping i den hjemlige bilindustrien for jobbskaping og diversifisering av økonomien», ifølge selskapets nettside.

Kiira Motors Corporation har designet og bygd tre konseptbiler, el-bilen «Kiira EV» i 2011, Afrikas første el-hybrid “Kiira EV SMACK” i 2014, og Afrikas første el-buss drevet med solkraft i 2016. Den har en rekkevidde på 80 kilometer.

I tillegg ble det nylig kjent at Ugandas regjering hadde godkjent en plan for kommersiell produksjon av el-kjøretøy. Men det er uklart når dette vil skje i praksis.

 

Ghanas forsøk

Bilprodusenten Kantanka Group i Ghana har også fått mye media-oppmerksomhet for sine hjemmesnekrede initiativ, som ifølge rapportene også omfatter el-bilen Kantanka Odeneho III. Men det er uvisst når det vil bli mulig å kjøpe bilen.

Og i Sør-Afrika har det vist seg at Joule-prosjektets endelikt ikke betød slutten på visjonen om el-kjøretøy i Sør-Afrika og på resten av kontinentet.

Technology Innovation Agency (TIA) er et offentlig organ som skal bidra til å bygge bru fra forsking og utvikling til kommersialisering, både innen høyere utdanning, offentlig og privat sektor. Programmet uYilo e-Mobility er unnfanget av TIA, og har sitt fokus på utvikling av elektriske kjøretøy.

Hiten Parmar er direktør i uYilo e-Mobility Programme. Selv om det for tiden ikke er noen kjente planer om å produsere el-biler i Sør-Afrika, gikk ikke alt tapt med Joule-havariet, forklarer Parmar i et skriftlig svar.

 

Bygger på erfaringer

Joule-prosjektet ga erfaringer og styrket kompetansen til en rekke lokale forsknings-, utviklings- og designmiljøer som gir verdi langt ut over selve prosjektet. Dette ble forvaltet av Technology Innovation Agency, og videreført i programmet uYilo e-Mobility, for å skape et større økosystem for utvikling av el-kjøretøy, skriver Parmar.

Ressurser fra Optimal Energy er også overført til uYilo-programmet, som bruker en del av produktene fra Joule-prosjektet, for eksempel til testing av lade-infrastruktur.

I tillegg til erfaringene fra Joule-prosjektet kan Afrika lære av både gode og dårlige internasjonale erfaringer og bygge disse lærdommene inn i lokale prosjekter for produksjon av el-biler. Med politisk vilje og engasjerte offentlig-private partnerskap har Afrika mulighet til å gjøre store framskritt på dette området, skriver Parmar.

Manglende forbrukerbevissthet, kombinert med mangelfull infrastruktur, er de viktigste hindringene for å skape et blomstrende marked for el-biler i Afrika, mener eksperter.

Maletlabo Handel er nasjonale prosjektkoordinator i Low-Carbon Transport Project i

Sør-Afrika. Prosjektet ligger under FNs organisasjon for industriell utvikling (UNIDO) og South African National Energy Development Institute (SANEDI).

- Markedet vil vokse når og hvis el-biler blir rimeligere og den nødvendige infrastrukturen er på plass. Det er også nødvendig å styrke forbrukernes kunnskap om el-biler. Data om drivstofføkonomi, energieffektivitet, utslipp og miljøeffekter må gjøres tilgjengelig så forbrukerne kan ta informerte beslutninger. Og samtidig gjøre el-biler attraktive, skriver Handel.

 

Store muligheter

Handel beskriver utviklingsbanen for el-biler i Sør-Afrika og potensialet for slike kjøretøyer på et kontinent rikt på fornybare energiressurser.

– Vi arbeider nå med en studie for å undersøke de makro-økonomiske og sosiale virkningene av satsing på elektriske kjøretøy i Sør-Afrika. Denne studien vil gi landet mulighet til å identifisere hvor vi kan ha mulighet til å utvikle en nisje i den globale forsyningskjeden for el-kjøretøyer. Studien ser ikke bare på passasjerkjøretøyer, men på elektrifisering av transportsektoren, inkludert offentlig transport og varetransport. Afrika har unike særtrekk – vi er velsignet med en overflod av fornybare energiressurser. Så med den rette teknologien har vi sjansen til å ta spranget fra fossile drivstoffer til elektrisk mobilitet, skriver Handel.

Det er blitt solgt 375 el-biler i Sør-Afrika siden de først ble introdusert på markedet. Det er ladestasjoner i alle landets ni provinser. Gauteng-provinsen leder, med over 90 stasjoner.

Det er fremdeles langt fram til at el-biler blir de vanligste kjøretøyene på afrikanske veier. Bildet er stort sett det samme på globalt plan. Ifølge en rapport fra Det internasjonale energibyrået IEA økte rett nok salget av el-biler til rekordmange 2 millioner i fjor. Men det er på ingen måte nok til å begrense økningen i utslippene som gir klimaendringer.

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 11.06.2018 08.39.01 Sist oppdatert: 11.06.2018 08.46.16