JOHNMARQUEZ

I filmen Once upon a time in Venezuela har regissøren fulgt en liten fiskerlandsby som befinner seg i en lagune i Venezuela. Alle foto: Film fra Sør

Foto: johnMARQUEZ"o

Film fra Sør blir heldigital - med stor spennvidde

Film fra Sør-festivalen åpner i dag, men uten de tradisjonelle køene foran kinosalene. Publikum må i år se filmene i sin egen stue. Til gjengjeld er det nå muligheter for at folk langt utenfor osloregionen skal få med seg filmene fra Afrika, Asia og Latin-Amerika.

Av Ester Nordland Sist oppdatert: 26.11.2020 07.51.53

Selv om årets Film fra Sør-festival ikke kan vise filmer på vanlige kinoer, på grunn av smittesituasjonen i Oslo, vil interesserte kunne strømme et stort utvalg filmer hjemme. Muligheten vil være der helt fram til festivalen avsluttes 6. desember. 

Festivalens 30-årsjubileum kommer nemlig i heldigital drakt.
Flere av årets gjester vil dessuten presentere filmene sine i form av digitale videohilsener og forhåndsinnspilte intervjuer, opplyser arrangøren.

Film fra Sørs mandat er å vise hvor mangfoldig filmproduksjonen i verden er.  Hovedvekten er på filmer fra Afrika, Asia og Latin-Amerika. En egen bolk er dessuten viet arabisk film.

 

Fem dokumentarfilmer

Det kritiske rom er Film fra Sørs seksjon for filmvisning og debatt. Fem dokumentarfilmer vil bli vist, mens panelsamtalene foreløpig er utsatt til januar. Blant temaene er pressefrihet på Filippinene, ansvarsfraskrivelse og gruvedrift i Sør-Afrika, samt det forestående parlamentsvalget i Venezuela.

 

En av de mest interessante heter Once upon a time in Venezuela

– Den er hyperaktuell, forteller Gjermund Granlund i filmfestivalens Kritisk rom-seksjon. – 6. desember i år skal det være parlamentsvalg i Venezuela. Landet har de siste årene gjennomgått en dyp krise med massiv inflasjon, masseflukt og generelt er landet blitt svært polarisert. Denne filmen har regissøren fulgt en liten fiskelandsby som befinner seg i en lagune i Venezuela. Hun ser på hverdagen til disse folkene og hva det er som definerer den. Filmen er et symbol på Venezuela. For de som bor i landsbyen opplever at klimaendringene gjør forholdene i landsbyen uholdbare. Folk rømmer derfra. På samme måte som det politiske klimaet i landet gjør at folk må flykte derfra. Dette er en sår og fin film om noe av grunnproblemene i Venezuela.

FS Softie.jpg

Softie (bildet over) er en film fra Kenya. Bistandsaktuelt har sett den på forhånd, og kan fortelle at det er en tankevekkende film som handler om fotografen Boniface Mwanga som er så lei av politikere at han legger vekk kameraet og velger selv å engasjere seg politisk. Kenya er et splittet land preget av kolonialisme og korrupsjon. Vi følger Boniface og hans familie mens han prøver å bli valgt inn i parlamentet. Han og familien trues på livet, så kona og barna må dra i eksil. Men Boniface, som ble kalt Softie som barn, nekter å gi seg.

 

A Thousand Cuts følger den filippinske journalisten Maria Ressa. Hun er blitt kåret av Time Magazine for å være en av de mest innflytelsesrike personene i 2018. Hun er grunnlegger av den filippinske avisa Rappler. - Hennes journalistiske mandat har vært å rette søkelyset mot menneskerettighetsbruddene under president Duterte, forteller Gjermund Granlund.

– I løpet av filmen møter hun Duterte ved flere anledninger. Han mener avisa sprer fake news og han kommer med lite forkledde trusler mot avisa. I år fikk Maria en fengselsdom på seks år for sitt arbeid i avisa. Den har hun anket, men den henger over henne.

 

Colombia in my Arms er en fantastisk dokumentar som vant prisen for beste nordiske dokumentar på filmfestivalen i Gøteborg, forteller Granlund.

- Den følger folk fra ulike segment i det colombianske samfunnet idet FARC-soldater forlater jungelen, legger ned våpnene og deltar på lik linje med andre i samfunnet. Vi møter også den styrtrike mannen fra eliten som nipper til sin rødvin og bekymrer seg over samfunnet samt lutfattige bønder som dyrker coca-planten og opplever at avlingene deres blir brent ned av staten, uten at de får hjelp til å dyrke noe annet de kan leve av. Daglig kommer det nyheter fra Colombia om drap på miljøaktivister, tidligere geriljasoldater og menneskerettighetsforkjempere. Vi ønsker å spørre hva den colombianske regjeringen og president Duque gjør for å hindre volden og hva det internasjonale samfunnet gjør. Flere – blant annet Norge – har jobbet så lenge for å få på plass en fredsavtale for å beskytte colombianere fra å bli massakrert i egne gater.

 

Arabiske filmdager

Arabiske filmdager blir en seksjon i årets Film fra Sør-festival. Årets program er preget av de mange kvinnelige regissørene.

Tiny Souls er en dokumentar regissert av jordanske Dina Naser. Den tar for seg livet på flukt fra krigen i Syria. Tre søsken følges gjennom fire år fra 2012 da de er 11, 9 og 5 år. Fordi Naser selv ikke har hatt mulighet til å filme kontinuerlig, har hun gitt et kamera til barna som selv filmer hverandre. Disse scenene, uten de voksnes blikk er filmens absolutt sterkeste.

 

Marokkanske Maryam Touzani har regissert fiksjonsfilmen Adam som er hennes regidebut og er en kritikk mot patriarkalske samfunnsnormer. Den handler om en ung kvinne som har «havnet i ulykka».

 

I dokumentaren Advocate av franske Philippe Bellaiche og amerikansk-israelske Rachel Leah Jones møter vi Lea Tsemel, advokaten som er spesialist på å forsvare palestinere i det israelske rettssystemet. Fordi hun også er aktivist på venstresida, har hun blitt hundset og spyttet på, truet med kniv på gata og kalt «ekstremist».

 

I Let´s Talk av Marianne Khoury møter vi fire generasjoner som har bodd eller bor i Alexandria og Kairo, i Paris og på Havanna. Den egyptiske dokumentarfilmskaperen Marianne Khoury bruker sitt eget liv til å undersøke tematikk som identitet og slektskap gjennom samtaler med datteren Sara.

 

Waterproof er laget av tyske Daniela König og handler om jentene Khawla og Aisha som jobber som rørleggere i Jordan – et av verdens tørreste land. Khawla er grunnlegger av en organisasjon som lærer opp kvinner i det mannsdominerte yrket. Mens enken Aisha er blitt eneforsørger og velger å begi seg inn på en karriere som rørlegger.

 

Objector er laget av amerikanske Molly Stuart. Dokumentaren handler den israelske jenta Atalya som ikke kan stå inne for militærets rolle i Palestina/Israel-konflikten og derfor nekter militærtjeneste. Resultatet av et slikt valg er fengsel på ubestemt tid, og at mange kommer til å se på henne som en forræder. Mens Atalya gjør seg klar for å måtte gå i fengsel, besøker hun okkuperte områder, snakker med palestinere og andre israelske militærnektere.

 

Kortfilmen With Abu Jamal av norske Siri Nerbø tar for seg hva det betyr å høre til. Nerbø setter opp kameraet i Abu Jamal sin butikk i sentrum av Ramallah, Palestina. Et stille, men uttrykksfullt vennskap utvikler seg til tross for språkbarrierene, mens vi følger hverdagslivet i butikken.

 

...og noen flere

Her er et knippe andre filmer Bistandsaktuelt vil trekke fram.

Vivos er en dokumentar av den kinesiske kunstneren Ai Weiwei. I filmen forsøker han å nøste opp i hendelsene som inntraff 26. september 2014, da en buss med 43 studenter ble angrepet av maskerte gjerningsmenn. Seks personer ble myrdet, mens 43 av studentene forsvant og er til dags dato ikke gjort rede for. Myndighetene har sagt at forsvinningen er et resultat av at narkotikakartellene har samarbeidet med lokalt politi, og hendelsen er, på samme måte som Tlatelolco-massakren i 1968, blitt et vannskille i Mexicos historie.

FS How-to-Steal-a-Country.jpg

How to Steal a Country (bildet over) er en dokumentar fra Sør-Afrika. Gravejournalister snubler over et spor av utstrakt korrupsjon, som leder helt inn til president Jacob Zumas kontor.

En enorm dokumentlekkasje beviser hvordan statsansatte og private aktører opererer sammen for å suge mest mulig penger ut av statskassa. Søkelyset rettes spesielt mot den styrtrike Gupta-familien og deres forbindelser til president Zuma. Eierandeler og kontrakter i statseide gruver og jernbaner deles rundhåndet ut til dem som er like rause tilbake. Til og med høythengende regjeringsposisjoner kan diskuteres, dersom bestikkelsen er høy nok.

 

Det finnes ingen djevel er en film av den begavede regissøren, iranske Mohammad Rasoulof. Den regnes som et av høydepunktene på Film fra Sør. Han er årets Gullbjørn-vinner under Berlinalen. Da Film fra Sør presenterte tre av hans filmer i 2017 ble besøket hans til Oslo forhindret da han ble arrestert på flyplassen i Teheran. Presteskapet var lite fornøyd med hans negative fokus på destruktive trekk ved styringen av det iranske samfunnet.

I fire episoder får vi servert moralske fortellinger om dødsstraff, en institusjon i det iranske samfunnet med mål om å gjengjelde «en tann for en tann». I møte med både de som tvinges til å utøve straffen og familiene som rammes av den.

 

Lina fra Lima handler om en kvinne som jobber som hushjelp i et velstående hjem i den chilenske hovedstaden Santiago, og har gjort det i en årrekke. Pengene hun tjener dekker livsoppholdet til hennes familie i Lima – spesielt til hennes tenåringssønn Junior. Når julen nærmer seg og Lina planlegger sin faste hjemreise, oppstår det en situasjon som gjør at hun må bli værende i huset. Mens eierne er bortreist må hun feire julen alene.

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 26.11.2020 07.51.53 Sist oppdatert: 26.11.2020 07.51.53