#StopHateforProfit-kampanjen har spredt seg som ild i tørt gress. En rekke annonsører – deriblant norske organisasjoner som Strømmestiftelsen og Røde Kors – stiller seg bak boikott-kampanjen. Målet er blant annet å presse Facebook til å slå hardere ned på hatefulle ytringer. Foto: NTB scanpix

Norske organisasjoner boikotter Facebook

Den internasjonale boikottaksjonen mot Facebook har nådd den norske bistandsbransjen. Norges Røde Kors og Strømmestiftelsen stanser nå all annonsering på Facebook og Instagram.

Av Espen Røst og Tor Aksel Bolle Sist oppdatert: 03.07.2020 14.50.10

Mark Zuckerberg og Facebook er i hardt vær om dagen. Tidligere denne måneden gikk flere amerikanske organisasjoner sammen om kampanjen #StopHateForProfit, som oppfordrer til stans i annonsering på Facebook i juli.

Bakgrunnen for kampanjen, som også gjelder Instagram, er misnøye med hvordan hatefulle ytringer og spredningen av falsk informasjon håndteres av Facebook.

Kampanjen har virkelig skutt fart internasjonalt, der en rekke gigantfirmaer som Coca Cola, Ford, Levis, Unilver, Starbucks, The North Face, Adidas, Ford, Target og Pfizer har valgt å stanse annonsering på Facebook.

Nå har #StopHateForProfit også nådd norsk bistandsbransje:

 

– Kan påvirke fattigdomsbekjempelse

– Denne kampanjen handler om å stanse hatprat, løgn og vold. Vi jobber blant annet mot diskriminering og vold. For oss er det helt riktig å delta i boikotten, sier kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen, Gase Handeland.

Han mener Facebook kan gjøre langt mer for å stanse løgn og «hat-prat».

– I mange av våre samarbeidsland er Facebook svært mye brukt. Når selskapet klarer å stramme inn på hva de tillater på en rekke andre områder, så mener vi at de også kan klare å strammer inn på hva de tillater av hatefulle og rasistiske ytringer på sine plattformer, sier Handeland.

For Strømmestiftelsen, som har drøyt 21 000 følgere på Facebook, er både Facebook og Instagram en viktig kanal for å nå ut med sitt budskap.

For eksempel brukte Strømmestiftelsen sin Facebook-side til å gjøre sine følgere oppmerksomme på beslutnigen om å stanse annonsering på Facebook. Organisasjonen har ikke regnet på hva boikotten kan koste dem i mulige tapte inntekter, forteller Handeland.

– Det er ingen tvil om at Facebook er viktig for oss og at denne boikotten kan medføre færre midler til dem vi hjelper ut av fattigdom i Asia og Afrika. Men vi velger å være med på denne aksjonen for å vise vår støtte til de som blir angrepet i innlegg som kunne vært stoppet eller fjernet av Facebook.

– Hvor mye bruker dere på annonsering på Facebook?

– Det varierer veldig, vi har ikke noe presist tall jeg kan gi deg. Men det viktige her er at dette er en veldig alvorlig og viktig problematikk.

 

Røde Kors: – Burde bekjempe hatytringer

Også Røde Kors stanser nå sin Facebook-annonsering.

– Det er veldig mye positivt å si om sosiale medier, også Facebook, fremholder kommunikasjonsdirektør i Røde Kors, Øistein Mjærum.

– Men mye av den informasjonen og de budskapene Facebook formidler bryter fundamentalt med de prinsippene Røde Kors-bevegelsen er forpliktet på. Det er allerede i dag enkelte plattformer vi har valgt å ikke annonsere på. Vi kommer nå også til midlertidig å stoppe å annonsere for vårt innsamlingsarbeid på Facebook.

Mjærum mener Facebook kunne ha valgt å gå foran – og ta ansvar. 

– Men de har valgt å tjene penger på dette. Det er synd. Vi synes de burde slått hardere ned på hatefulle ytringer og spredningen av falsk informasjon. Vi ser de humanitære konsekvensene i mange av de landene der vi arbeider. 

 

– En humanitær utfordring

Han peker på at Twitter har vist at de er villige til å jobbe langt mer aktivt med disse utfordringene enn mange andre. 

– Åpenbar farlig og falsk informasjon via sosiale medier har vært en stor humanitær utfordring, ikke minst under covid-19. Vi har måttet lansere store egne informasjonskampanjer for å forsøke å begrense skadevirkningene, sier Mjærum. 

Han sier «nesten hele Norge» er på Facebook – og bekrefter at plattformen er viktig i Røde Kors´arbeid.

– Facebook er viktig for å nå ut med informasjon, og å få fortalt hvordan de frivillige hjelper mennesker i sine lokalsamfunn hver eneste dag – og at pengene vi samler inn kommer helt frem og endrer menneskers liv. Vi har brukt Facebook aktivt til å nå viktige målgrupper med førstehjelpskunnskap og nå sist i forhold til smittevernregler, sier Mjærum.

– Hvor mye penger dere bruker på annonsering og «boosting» på Facebook årlig?

– På grunn av ferieavvikling og bytte av mediebyrå i fjor sliter vi med å finne den presise summen for 2019, men det vi vet er at vi brukte 500 000 kroner de siste seks månedene i 2019.

 

Facebook viktig for inntektene?

Care Norge er også bekymret for tematikken som løftes fram i #StopHateForProfit-kampanjen

– Vi deler bekymringen rundt feilinformasjon, hatprat og rasistisk innhold på Facebook, sier kommunikasjonsrådgiver Anna Kvarberg Ekre.

Samtidig påpeker hun at Facebook er en av de mest effektive verktøyene Care Norge har for å mobilisere folk og ikke minst samle inn penger til arbeidet for å hjelpe kvinner ut av fattigdom.

– Vi er derfor ikke i en posisjon der vi kan pause våre annonser i juli, sier Ekre.

En av Norges største internasjonale hjelpeorganisasjoner har ikke bestemt seg for om de kommer til å støtte aksjonen.

– Vi har registrert boikotten, men ikke tatt stilling til om vi ønsker å delta ennå, sier Guri Romtveit, leder for innholdsproduksjon og digital utvikling i Flyktninghjelpen.

Hun har ikke ønsket å svare på hvor mye penger Flyktninghjelpen bruker på annonsering og «boosting» årlig, men bekrefter at Facebook er en viktig kanal for å nå mulige givere.

– Facebook er et viktig verktøy i dialogen med våre støttespillere og andre som ønsker å vite mer om mennesker på flukt og vårt arbeid, sier Romtveit.

Også Leger uten grenser opplyser at Facebook er en svært viktig kanal for å nå ut til mulige støttespillere, også når det kommer til annonsering

– Vi er heldige fordi vi har mange følgere. Vi har derfor mulighet til å nå ut til mange mennesker gjennom organiske poster – men vi bruker så og si aldri penger på boosting, sier kommunikasjonsrådgiver Marte Woxen Burum.

Heller ikke den medisinske hjelpeorganisasjonen har besluttet om de ønsker å støtte den internasjonale boikotten:

– Dette er en interessant, men ny problemstilling som vi ikke har tatt stilling til enda. Vi kommer til å sette oss ned å gjøre en vurdering av dette en av de nærmeste dagene, sier Woxen Burum.

 

Norsk Folkehjelp: – Ikke tatt en beslutning

Norsk Folkehjelps kommunikasjonsrådgiver Ingebjørg Sørenes sier at organisasjonen deler #StopHateforProfit-kampanjens bekymringer.

– Foreløpig har vi ikke tatt noen beslutning på om vi skal slutte å annonsere på Facebook, men vi følger med på hvilke tiltak Facebook kommer med, og avviser ikke at det kan bli aktuelt med boikott også fra vår side, sier Sørenes.

Norsk folkehjelp har ikke ønsket å oppgi hvor mye organisasjonen bruker på Facebook-annonsering, men bekrefter at det «flere tusen kroner i måneden».

Hun påpeker at 3,5 millioner nordmenn har en Facebook-profil, og at dette gjør SoMe-giganten til en av organisasjonens aller viktigste kommunikasjonskanaler.

– Selv om det med årene har blitt vanskeligere å nå ut med innhold som ikke er sponset, er Facebook fortsatt en lavterskelkanal som gjør det enkelt for oss å fremme våre budskap og ha dialog med medlemmer, givere og andre som er opptatt av arbeidet vårt, sier Sørenes.

 

  • Bistandsaktuelt har også vært i kontakt med Redd Barna, SOS-barnebyer, Plan Norge og Kirkens Nødhjelp. Ingen av disse har bestemt seg for å delta i Facebook-boikotten, men flere oppgir at de vurderer det.

Mange av budskapene Facebook formidler bryter fundamentalt med Røde Kors-bevegelsens prinsipper

Øistein Mjærum, kommunikasjonsdirektør i Røde Kors

Vi jobber mot diskriminering og vold, så for oss er det helt riktig å delta i denne boikotten av Facebook

Gase Handeland, kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen.

Publisert: 02.07.2020 15.34.43 Sist oppdatert: 03.07.2020 14.50.10