Offentlige etater advares nå mot avansert fakturasvindel. Illustrasjon: Bistandsaktuelt

Ny svindel-metode: Bedrager ga seg ut for å være Norad-ansatt

En ekstern konsulent, som har oppdrag for Norad, ble nylig kontaktet av svindlere. De ga seg ut for å være fra etaten, og ba om å få oversendt utestående fakturaer. Hensikten var å få informasjon som skulle brukes til å svindle den statlige etaten.

– Dette er en fremgangsmåte som vi har sett før, sier rådgiver Petter Skretting Vifladt i Norad.

Svindelforsøket ble oppdaget i slutten av april. Den utenlandske konsulenten ble kontaktet av en bedrager som ga seg ut for å være fra Norad, og oppdaget ikke at det var et svindelforsøk.

I sitt svar til bedrageren satte konsulenten sin faste kontaktperson i Norad på kopi. Den Norad-ansatte saksbehandleren forstod straks hva som var på ferde og varslet internt i organisasjonen og konsulenten.

 

Framgangsmåten

 Offentlige etater er varslet om fremgangsmåten som beskrives slik:

  1. Bedragerne følger med på nettsider som TED og Doffin hvor nye avtaler blir kunngjort. Bedragerne velger ut avtaler der kunden og leverandøren er fra ulike land. Da blir kommunikasjonen naturlig på engelsk.
  2. Bedragerne tar så kontakt med leverandøren og utgir seg for å være kunden. De spør om å få oversendt fakturaen(e) på den inngåtte avtalen som er publisert på nettsiden.
  3. Etter at bedragerne har mottatt den/de ekte fakturaen(e) utgir de seg for å være leverandøren. Med nye, likelydende epostadresser tar de da kontakt med kunden og ber om at betalingen blir gjort til bedragernes bankkonto istedenfor det som stod på den/de ekte fakturaen(e).

– Norad benytter ofte utenlandske konsulenter. Det er ikke uvanlig at dette er enkeltstående konsulent eller mindre selskaper som ikke nødvendigvis kjenner til risikoen for slik svindel. Vi har kontroller i flere ledd, og må arbeide som om vi ikke vil få vite om slik kontakt før saken ligger på vårt eget bord, sier Vifladt.

Avvansert fakturasvindel

Vifladt påpeker at bedragere bruker lett tilgjengelig informasjon for å fabrikkere eposter som ser ut som de kommer fra en legitim virksomhet. Dette kan være adresser, navn, logoer og designmaler.

– Dette kan se riktig ut for eksterne, men internt vil vi fort se at det er avvik. 

​– Dette er egentlig en avansert form for fakturasvindel. Beløpene vil ofte være mindre, og gjenspeile et vanlig beløp fra den leverandøren som bedrageren har innhentet fakturaer fra. Dette er for å unngå avvik og ytterligere kontroll av fakturaene, forklarer Vifladt.

Norad-ansatte blir nå bedt om å sjekke mottatte fakturaer enda nøyere, og verifisere opphavet.

– Problemstillingen er særlig relevant for offentlige virksomheter som kunngjør nye avtaler i databaser som Doffin og TED, sier Vifladt.

 

Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.
Publisert: 10.05.2021 09.05.39 Sist oppdatert: 10.05.2021 09.05.39