Sikkerhetsvakt Denis Mbiza (t.v.) på vei til jobb tidlig på morgenen. Foto: Wilfred Kajese

Korona ga sykkel-boom i Zimbabwe, men staten krever penger

Tidligere kunne han ikke fordra å sykle i byen. Men det var før korona. Nå har 43 år gamle Denis Mbiza og mange, mange andre kastet seg på sykkelen for å komme seg til og fra jobb. Men myndigheten skor seg på å kreve sykkellisens.

Da myndighetene i Zimbabwe forbød offentlig transport i et forsøk på å begrense spredningen  av covid-19 hadde Mbiza og mange andre ikke andre alternativer enn sykkel. Han bor i Mufakose, en tett befolket forstad til Zimbabwes hovedstad Harare.

Selv om smittetallene har gått ned, står transportforbudet ved lag for alle andre operatører enn det halvstatlige Zimbabwe United Passengers’ Company (ZUPCO), og kollektivtilbudet er dermed fortsatt begrenset.

Sykkelen blir dermed eneste alternativ for store deler av bybefolkningen.

– Det er ikke nok offentlig transport for folk som skal på jobb. De eneste som går er ZUPCO-bussene, og det er på langt nær nok. Det er derfor jeg har valgt å bruke sykkelen min for å komme meg til og fra jobb, sier Mbiza til Bistandsaktuelt. Arbeidsreisen hans er 20 kilometer hver vei.

Også skoleelever, som 16 år gamle Admire Chihota, må bruke sykkel for å komme seg til skolen, siden bussene ikke går lenger.

 

Kilde til inntekter

Men offentlige myndigheter med bunnskrapte kasser ser økt sykling som en mulig kilde til nye avgiftsinntekter. I juni innførte lokale myndigheter i Harare krav om sykkel-lisens, i et forsøk på å øke offentlige inntekter. En års-lisens for en vanlig sykkel koster 1250 zimbabwedollar, snaut 130 kroner etter offisiell kurs. For en trehjuls varesykkel er det litt dyrere.

For mange syklister, som Mbiza og tenåringer som Chihota, er denne sykkelavgiften ikke til å bære.

– Jeg jobber som sikkerhetsvakt og jeg får ikke alltid lønna mi til rett tid, fordi mange klienter, ifølge sjefen min, er trege med å betale for våre tjenester, sier Mbiza.

Det er nesten verre for Chihota. Hans skolegang er avhengig av snille velgjørere, siden han er foreldreløs.

– Mine egne foreldre er døde, og det er velgjørere som betaler skolepenger for meg. Sykkelen jeg bruker fikk jeg i gave, og det vil være for mye forlangt å gå til velgjørerne mine og be dem om også å betale for sykkel-lisens, sier Chihota til Bistandsaktuelt.

 

Risikerer fengsel

De som sykler uten lisens risikerer bøter eller fengsel i inntil ett år, eller begge deler.

Men det som teller for lokale myndigheter i hovedstaden er å skaffe inntekter.

– Vi har allerede begynt å håndheve disse vedtektene og bøtelegger de som ikke har lisens. Vi gjør dette for å sikre at vi har størst mulig inntekter, sa byrådets talsperson Michael Chideme til journalister i juni i år.

Chideme mente dette var på høy tid.

– Vi har ikke håndhevet disse vedtektene tidligere på grunn av en forglemmelse fra vår side, sa Chideme da.

Sykkelavgiften rammer også gatehandlere, som sliter med å få fram varene sine mens annen transport er mer eller mindre korona-lammet. En av dem er 26 år gamle Hebert Gwande. Han er blant dem som nå bruker sykkel for å frakte varene sine til og fra markedsbodene sine i Harare.

– Personlig har jeg ikke noe annet valg enn å bruke sykkelen nå. Den er eneste alternativ for meg nå da regjeringen har forbudt offentlig transport for å bekjempe koronaviruset, sier Gwande.

 

Sykler til helsearbeidere

Da Zimbabwes drivstoffkrise var på sitt verste i 2019, oppfordret daværende energiminister Fortune Chasi zimbabwere til å bruke sykler eller motorsykler, på grunn av den alvorlige drivstoffmangelen i landet.

Irene Mulunjwana, programansvarlig for World Bicycle Relief i Zimbabwe, gikk i fjor inn for å satse på sykler til helsearbeidere på landsbygda som et verktøy i kampen mot koronapandemien, som da rammet Zimbabwe som hardest.

 – Sykler vil hjelpe helsearbeidere i førstelinjen ved å gi dem større mobilitet i områder der det ofte er store avstander mellom helsetilbudene. Syklene kan brukes i forbindelse med smittesporing, levering av medisinsk utstyr og spredning av informasjon til hushold som ikke er tilgjengelige for motorisert transport, sa Mulunjwana. Men også disse syklene må ha lisens.

 

Publisert: 12.11.2021 08.31.41 Sist oppdatert: 12.11.2021 08.31.41
Meld deg på Bistandsaktuelts nyhetsbrev. Hold deg orientert om det som skjer innen bistand og utviklingspolitikk.